In de weken voorafgaand aan het nieuwe seizoen organiseren wegraceteams presentaties, waarin ze hun (nieuwe) rijders voorstellen. Ook de sponsors komen veelal uitgebreid in beeld. Tegenwoordig geschiedt dit digitaal en kan de hele wereld een teampresentatie live volgen. Van een dergelijke voorstelling van team en rijders was in 2004 nog geen sprake. Vaak werd er ergens op locatie iets georganiseerd. Dat kon bij het team zelf zijn of bij een hoofdsponsor. Een team dat wat meer geld te besteden had koos vaak voor een mooie locatie en nodigde belangstellenden uit daar naartoe te komen. Waar het geld geen probleem vormde, werden journalisten uitgenodigd en zelfs ingevlogen om aanwezig te zijn. Zoals bij deze bijeenkomst voorafgaand aan het seizoen 2004 toen de sigarettenmerken Gauloises en Fortuna in Barcelona de teamvoorstelling hadden. Buiten was het publiek welkom en men kwam niet voor niets, want Norifumi Abe (17), Marco Melandri (33), Carlos Checa (7) en Valentino Rossi (46) reden op hun Yamaha’s diverse keren voorbij. Soms met redelijke snelheid, soms langzaam. Tegen het eind vermaakte Checa de toeschouwers met een aantal burn-outs.
Ammerzoden, 1980: rampweekend in de vaderlandse motorsport – terugblik
Destijds was sigarettenreclame binnen de gemotoriseerde sporten heel normaal. Nu komt het over als iets van heel lang geleden. De rol van de sigaretten is nu overgenomen door de energiedrankjes. Als die ooit in de ban worden gedaan, kan jaren later een foto met Red Bull of Monster prominent in beeld worden gebruikt voor een Terugblik.
Deze presentatie op de Montjuich in Barcelona vond plaats op historisch terrein, want lange tijd werd de Spaanse GP (ook Formule 1) verreden op dit stratencircuit, evenals de 24-uursrace, waarvan de laatste editie in 1986 werd gehouden. Het was een glooiend stratencircuit van ruim 3.700 meter in een parkachtige omgeving met schitterende oude gebouwen.
Foto: Jan Boer