vrijdag 22 november 2024

Aprilia ontwikkelt aerodynamische racepakken

Aprilia werkt aan een innovatie voor aerodynamische racepakken die de luchtweerstand moet verminderen en het rijcomfort verhogen. Het ontwerp omvat tien externe panelen die aan de rijder vastzitten en die de luchtstroom optimaliseren. Als dit concept succesvol blijkt, zouden racepakken in de MotoGP een nieuw tijdperk op het gebied van aerodynamica kunnen inluiden.

De aerodynamische revolutie gaat door

De afgelopen jaren hebben MotoGP-motoren grote veranderingen ondergaan met aerodynamische toevoegingen zoals vleugels en diffusors. Aprilia’s RS-GP is slechts één voorbeeld van deze radicale veranderingen. Maar nu richt Aprilia haar aandacht op de voorheen ongewijzigde, maar cruciale factor: de coureur.

BMW ontwikkelt stereocamera’s voor motorfietsen

Octrooiaanvraag voor verbeterde racepakken

Aprilia heeft een octrooiaanvraag ingediend die laat zien hoe racepakken aerodynamisch verbeterd kunnen worden. Op racepakken zijn al tientallen jaren aerodynamische bulten te vinden, die oorspronkelijk werden ontwikkeld als extra rugbescherming en later ook aerodynamische hulpmiddelen bleken te zijn. Afgezien hiervan en van enkele verdere ontwikkelingen in de vorm van helmen, is er weinig moeite gedaan om de uitrusting van coureurs aerodynamisch te optimaliseren.

Nieuwe racepakken – aerodynamisch en flexibel

Aprilia heeft een ontwerp ontwikkeld met tien externe panelen die met klittenband aan de coureur worden bevestigd om de luchtstroom te verbeteren. Het gaat om panelen op de onder- en bovenarmen, schouders en benen. Die extra panelen zijn zo ontworpen dat ze zowel strak als flexibel zijn, zodat de coureur niet in zijn bewegingen wordt beperkt, en dat ze extra bescherming bieden bij een val door middel van EPS-polstering (geëxpandeerd polystyreen).

Meer comfort en veiligheid

De verbeterde aerodynamica van de racepakken vermindert niet alleen de luchtweerstand, maar zorgt ook voor meer rijcomfort door de turbulentie te verminderen die de coureur anders zou belasten. Tegelijkertijd mag de primaire beschermende functie van het racepak bij een crash in geen geval door de aerodynamische hulpstukken worden aangetast.

Een nieuw tijdperk van MotoGP-aerodynamica?

Als het ontwerp van Aprilia succesvol blijkt, zouden racepakken een nieuw strijdtoneel kunnen worden in de aerodynamische wapenwedloop van de MotoGP. Tot die tijd is het afwachten hoe deze innovaties zich in de praktijk bewijzen en of ze daadwerkelijk het gewenste effect bereiken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen