Het lijkt erop dat Aprilia innovatieve paden bewandelt en experimenteert met een carbonfiber-frame voor hun MotoGP-machine. Dit kan worden afgeleid uit recentelijk gedeelde beelden op sociale media.
Carbon in MotoGP – Niet alleen licht, maar ook een uitdaging
Het gebruik van carbonvezel in de MotoGP is zeker niet onbelangrijk. Tegenwoordig wordt van alles gemaakt van carbon om gewicht te besparen. Maar het bouwen van een MotoGP-frame van carbonvezel is niet wijdverspreid. De laatste grote poging werd ondernomen door Ducati, hoewel hun ‘frame’ geen traditioneel ontwerp had en toch problemen opleverde bij het afstellen van de motor. Sindsdien is het structurele gebruik van carbon beperkt gebleven. Sommige teams gebruiken carbon-inzetstukken in hun frames om de stijfheid te vergroten. Anderen lamineren het traditionele frame met een carbonfiber-omhulling om vergelijkbare redenen.
Big news – Aprilia is developing a carbon-fibre MotoGP chassis for its RS-GP! Test rider Lorenzo Savadori gave the chassis a first tryout at Misano. The last manufacturer to use a carbon-fibre chassis was Ducati, more than a decade ago 🔥🔥🔥 pic.twitter.com/YmKGErnYxX
— Mat Oxley (@matoxley) August 2, 2023
Aprilia test een carbonframe
Nu blijkt dat een team opnieuw naar carbon kijkt. Aprilia werd namelijk betrapt op het testen van een frame dat verdacht veel lijkt op een carbonframe. Lorenzo Salvadori reed er mee tijdens de tests in Misano. Het nieuws werd gedeeld door MotoGP-strateeg en motorsportjournalist Mat Oxley, die een foto van de motor op Twitter plaatste. Daarop is duidelijk de Aprilia RSGP te zien, die lijkt te beschikken over een volledig carbonfiber draagframe dat zich uitstrekt van het balhoofd tot aan de voetsteun. Als Aprilia daadwerkelijk van plan is om een carbonframe in de koningsklasse te introduceren, zou dat groot nieuws zijn.
Triumph blijft Moto2-blokken leveren tot 2029
Uitdagingen van carbon: Gebrek aan flexibiliteit en hoge stijfheid
Carbonframes zijn historisch gezien moeilijker te berijden in vergelijking met conventionele aluminium onderdelen. De meeste coureurs wijzen op het gebrek aan flexibiliteit en de hoge stijfheid als belangrijkste problemen. De komende maanden zullen zeker interessant zijn om te zien hoe Aprilia deze uitdaging aangaat en of ze erin slagen om met een carbonframe in de MotoGP echt een doorbraak te realiseren.