Het lange weekend van zondag 4 en 5 mei 1980 zou de geschiedenis ingaan als een rampweekend in de vaderlandse motorsport. Tijdens de NMB-wegraces op 4 mei kwam Willem Jan Nooteboom in Venhuizen zwaar ten val en overleed een dag later aan de gevolgen daarvan. Op 5 mei werden er in Ammerzoden de internationale KNMV-wegraces gehouden. Helaas was er met de beveiliging van het circuit veel mis. Het publiek (en het hekwerk) stond veel te dicht op de weg en op onveilige plekken. Bovendien waren er, in het geval dat er iets mis zou gaan, op diverse plaatsen geen ontsnappingsmogelijkheden voor de coureurs. Verder weigerde een eigenwijze wedstrijdleider na het eerste ongeluk het publiek op de bewuste plaats te laten verwijderen. Dit bleef helaas niet zonder gevolgen. In de nationale klassen deden zich twee noodlottige valpartijen voor met als gevolg vier doden. Twee coureurs en twee toeschouwers lieten het leven. Om de toeschouwers nog iets te kunnen bieden werd enkel nog de internationale 500 cc-klasse verreden. De kranten stonden bol met grote stukken vol kritiek. Een raceweekend met wel vijf doden was natuurlijk te gek voor woorden. De KNMV legde alle wegraces op stratencircuits stil en wilde dat de NMB dat ook zou doen. De wegraces in Tubbergen en Raalte mochten echter wel doorgaan. De NMB ging toch door met het organiseren van wegraces op stratencircuits, maar nam extra veiligheidsmaatregelen. Dit rampweekend had tot gevolg dat er in 1980 geen nationaal wegracekampioenschap verreden werd en voortaan veel duurdere veiligheidsmaatregelen voor wegraces.
Moergestel, 1972: gevecht tussen Hans Hutten en Boet van Dulmen – terugblik
Tekst: Mari van Kasteren
Foto: Erich Vermeulen
Mari van Kasteren is, naast NMB-historicus, ook verzamelaar en auteur. Voor Motor.NL schrijft hij in dit jubileumjaar een aantal malen De Terugblik.