Voor de tweede keer in de geschiedenis wint Ricky Brabec van Monster Energy Honda de Dakar. De Amerikaan wist deze prestigieuze race ook in 2020 te winnen.
Deze keer voltooide de 32-jarige Brabec het bijna 8.000 km lange parcours met 12 etappes in 51 uur, 30 minuten en acht seconden. Brabec’s teamgenoot Adrien Van Beveren vergezelde hem op het podium door als derde te finishen, slechts 12 minuten en 25 seconden achter de winnende tijd.
Tussen deze Honda sandwich wist Ross Branch van Hero MotoCorp een tweede plaats te bemachtigen, minder dan 11 minuten achter Brabec. Deze tweede plaats is niet alleen de beste prestatie van Branch in de Dakar Rally, het betekent ook dat Hero MotoCorp het eerste Indiase merk is dat op het podium staat in deze woestijnrace.
Maar de uiteindelijke uitslagen kenden ook teleurstellingen. KTM, geregeld een sterke speler in dit jaarlijkse evenement, had geen antwoord op Honda’s dominantie. De snelste Red Bull KTM, bestuurd door tweevoudig Dakar-winnaar Kevin Benavides, finishte meer dan 38 minuten achter de winnaar. Desalniettemin bereikten veel KTM-gesteunde rijders de finishlijn. Dat gold niet voor alle rijders.
Marc Márquez favoriet bij bookmakers voor MotoGP-kampioenschap 2024
’s Werelds zwaarste race
Van zandduinen tot rotsachtige heuvels, de vijfde editie van de in Saudi-Arabië gehouden Dakar Rally kende zijn aandeel aan gevaren. Een van deze secties werd het toneel van een racebeëindigend ongeval voor Francisco José Gómez Pallas. Als deelnemer aan Mission 1000 (een klasse waarin volledig elektrische, volledig waterstof- en hybride-aangedreven voertuigen zijn toegestaan), bestuurde de in Venezuela geboren coureur een ‘100% handgemaakt elektrisch prototype’ door enkele van ’s werelds ruigste terreinen.
Volgens Pallas had zijn vriend Joan Puid de racemachine ‘gebaseerd op geometrieën van toonaangevende motorfietsen uit de Dakar.’ Het ontwerp bleek, zoals te zien was vanuit de rally-ondersteuningshelikopter, niet bestand tegen de Dakar. Op het ene moment manoeuvreert Pallas nog over een met rotsen bezaaid pad, het volgende moment splijt zijn motorfiets onder hem in tweeën.
De doormidden gespleten motorfiets katapulteert vervolgens de rijder over het stuur, waarna ze samen tot stilstand komen. Gelukkig kon Pallas weglopen van het incident, maar dit crashmoment tijdens etappe 11 betekende wel abrupt het einde van zijn zevende Dakar-deelname. Het is belangrijk om op te merken dat niet alle slachtoffers van crashes het geluk hebben om de Dakar levend te verlaten.
Op 7 januari raakte de Spaanse rijder Carles Falcón betrokken bij een ongeval tijdens de 463 kilometer lange tweede etappe. Hij liep fracturen op aan zijn C2-wervel, ribben, linkerpols en sleutelbeen. Medische hulpverleners hebben Falcón ter plaatse gereanimeerd voordat hij per helikopter naar het Al Duwadimi-ziekenhuis werd gevlogen, waar hij acht dagen in kritieke toestand verbleef. Op 15 januari maakte het TwinTrail Racing Team bekend dat Falcón overleed als gevolg van hersenoedeem (zwelling van de hersenen).
In een Instagram-bericht verklaarde het team: ‘Carles was een vrolijke persoon, altijd actief, die alles wat hij deed met passie beleefde, vooral motorrijden. Hij heeft ons verlaten terwijl hij iets deed wat zijn droom was, racen in de Dakar.’
Hoewel het overlijden van Falcón een schaduw wierp over het bivak en rallyrijders wereldwijd, toonde de 46e editie van de Dakar Rally nog steeds miraculeuze staaltjes engineering, rijvaardigheid en competitieve spirit. Het is die mix van gevaar en glorie die rijders en fans elk jaar weer terug laat komen.