In het achterland van Barcelona liggen maar liefst vier circuits. Om er te komen, rijd je over je eigen oneindige circuit. Vier dagen op jacht in het achterland van de Costa Dorada, door de Sierra Montserrat en andere bergketens. En op de laatste dag verzucht je ‘Catalunya moltes gràcies’.
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/TRACK-0818-catalonie.GPX”]
Klaus H. Daams
Normaal gesproken kunt u met de motoren ook het circuit op, maar niet in het eerste weekend van juni, want dan is in Barcelona de MotoGP. Dat vertelt de dame van het VVV aan de reisjournalist, die zijn reportage maar al te graag zou kruiden met een paar rondjes GP-ervaringen. En die ook nogal verbaasd is: in april werd toch ook al een MotoGP in Jerez verreden? Ja, maar dat was de GP van Spanje en niet die van Catalonië, zoals nu in Barcelona. Wat een wereld van verschil is, in elk geval aan de andere kant van de Pyreneeën, waar het kapitaalkrachtige Catalonië naar onafhankelijkheid van het impopulaire Spanje streeft. In plaats van over separatisme en nationalisme in Europa te discussiëren, hier volledigheidshalve de informatie dat in het door Madrid geregeerde land nóg twee kampioenschappen op de kalender staan, de GP van Aragon en die van Valencia. Maar niemand hoeft jaloers te zijn, want wie Marquez, Lorenzo en Pedrosa in huis heeft, heeft binnen het MotoGP-circus wel wat extra races verdiend. Blijft alleen de vraag waarmee wij aan de start moeten komen in het bochtige Catalonië. Een vette Enduro? Ach nee, liever een sportieve en lichte maar toch voor toeren geschikte machine, die ook op het racecircuit een goed figuur slaat. De Ducati Hyperstrada 939! Een gemakkelijke zitpositie, klein windscherm, koffertjes en een pittige L-twin.