Waar ooit Siegfried de Drakendoder werd vermoord, vinden we tegenwoordig houten paarden en racemotoren. Het Odenwald is een geweldige plek voor motorrijders, vol weggetjes die iedereen graag als thuisparcours in z’n achtertuin zou willen hebben.
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/duitsland-odenwald.gpx”]
Klaus H. Daams
De sage van de Nibelungen is behoorlijk aan inflatie onderhevig. Waren er in 1986 in het Odenwald nog maar vier mogelijke plaatsen waar Siegfried de Drakendoder door Hagen von Tronje in de rug werd aangevallen en vermoord, inmiddels zijn het er al acht. Wat je allemaal al niet moet doen om toeristen te lokken. En wat ze al niet uitrichten tegen degenen die helemaal niet zo aardig lijken, of die nogal luidruchtig zijn? ‘Zotzenbach, Krähberg en Sensbachtal – drie mooie trajecten die voor motorrijders, althans tijdelijk, zijn afgesloten’, zo lichten Stefan en Isabella Beck de lokale situatie toe. Moeten we het dan maar inschatten als een indicatie voor hyperinflatie – bestonden er in 1986 eigenlijk wel wegafsluitingen? – of meer als een gegeven dat het Odenwald een paradijs voor motorrijders is? Zoals een dB-killer aansluit op een uitlaatpijp, zo is hotel Lärmfeuer voor ons een passende uitvalsbasis. Van hieruit kunnen we in enkele dagen een drietal prachtige tochten ondernemen. Het hotel van Becks werd vernoemd naar een alarmstation, dat ooit samen met andere stations waarschuwde bij oprukkende vijandelijke troepen. In hun schaarse vrije tijd slaan ook Stefan, kok, en Isabella, horecaspecialiste, graag alarm om zelf het Odenwald onveilig te maken op hun motoren, waarvan de een zwartglanzend, de ander matzwart is.
Streling voor het zitvlak
Stefan, mijn gids tijdens de eerste dag, kent het Odenwald als zijn broekzak. Hij heeft zijn 125 pk nog maar net opgewarmd of hij zet z’n R1200 GS in Reichelsheim-Beerfurth al aan de kant voor een privébezoek aan de Odenwälder Gäulschesmacher. Sinds 1899 wordt hier houten speelgoed gefabriceerd, de laatste generatie bestaat uit het echtpaar Krämer-Boos. De bonte speelgoedpaarden zijn het resultaat van liefdevol handwerk – en dat in een wereld waarin hobbelpaarden, net als ooit de dinosauriërs, met uitsterven bedreigd worden. ‘Het fraaist zijn de stokpaardjes – kinderen weten niet eens meer wat dat eigenlijk zijn’, lacht Harald Boos. Dat stemt toch weemoedig? En toch maken we ons opgewekt klaar om op onze eigen ‘paardjes’ de rit voort te zetten. Want de BMW van Stefan mag dan ogen als een gedrongen sumoworstelaar, met een 140 Nm motor met dikke 17 inch wielen en hippe achterkant, zin in toeren heeft ie altijd. Van de R1200 GS die hij in een vroeger leven was, muteerde hij tot de exclusieve eyecatcher en funbike. Bovendien is Black Beauty dankzij zijn piekvermogen niet alleen maar mooi, maar ook nog eens sneller. Misschien ook wel iets comfortabeler, in elk geval schijnt het Kahedo-kussen een streling voor het zitvlak te zijn. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat Stefan ervan geniet om in plaats van in de keuken van Lärmfeuer te staan, eindelijk weer eens door het Odenwald rond te jagen.
En nu het gas erop!
De eerste serie bochten die ons hoog door de bossen voert, liggen tussen Klein-Gumpen en Laudenau. De tweede, na een onvermijdelijke stoplichtrally door Fürth, op het oude bergracecircuit Zotzenbach van Rimbach naar Wald-Michelbach. Da’s 9 kilometer lang bocht na bocht en dan fluistert toch echt een stemmetje in je hoofd, bijna dwangmatig en verleidelijk ‘En nu het gas erop!’ Wie kan dan weerstand bieden aan die neiging, wie wil dan niet meteen twee keer zo hard? Maar het traject is op zaterdag vanaf 14 uur en op zon- en feestdagen afgesloten voor motorrijders; voor het edele bochtenwerk blijft dan alleen de rodelbaan Kraidacher Höhe een optie. Nadat 27 kilometer Zotzenbach flink aan de randen van de banden hebben geknaagd, maken we rond het middaguur graag een stop in Weinheim-Rippenweiher, waar we in het landelijke Gasthaus zum Pflug iets hartigs bestellen.
Stefan is niet alleen kok en motorrijder, hij is ook nog eens een gentleman. Hij brengt maar wat graag een bloemetje voor zijn Isabella mee naar huis. En zoals het Ridders van de Landweg betaamt, geen bloemen van de eerste de beste bloemist in Heidelberg – waar we kort de wijk Ziegelhausen aandoen – maar van het imposante Feste Dilsberg, dat hoog boven Neckargemünd uittorent. Tenminste, dat is het plan, maar we worden tegengehouden door gevaarlijke doornen en een steile helling waardoor het bouquet zich aan onze uitgestrekte hand onttrekt. Die daarna des te krachtiger de gashendel weer beetpakt. En wanneer het vandaag in plaats van woensdag een weekend was geweest, want alleen dan is het Point Relax Motor Café van Eddy Edelstahl in Neckarsteinach geopend, dan hadden we daar misschien kennis kunnn maken met een van de meest flamboyante gastheren voor motorrijders in het Odenwald.
Best bewaarde executieplaats
Overal aan de Neckar vinden we burchten. Een prachtexemplaar van middeleeuwse woningbouw is de Burg Hirschhorn, waar je in het kasteelhotel kunt genieten van de zonnige kant van het leven – en eventueel ook van de zoete kanten van je wederhelft. De schaduwkant van de middeleeuwse medaille is de drieslaperige galg bij Beerfelden, de best bewaarde executieplaats van Duitsland. Bungelend aan een van de drie dwarsbalken, kon je er je laatste adem uitblazen, met uitzicht op het fraaie Odenwald. Dat dan weer wel. En wat registreert de kennersblik van Stefan? Magere Hein heeft zijn dagelijkse werk weer eens verricht, want het gras rondom de galg is vers gemaaid. Een teken voor bestendig mooi weer, want alleen dan hooit de boer. Waarvan de motorrijder dan weer volop profiteert.
Het voormalige bergtraject Krähberg is een perfect parcours voor een sportief ritje, bij voorkeur in combinatie met het evenwijdige lopende Sensbachtal. Het is de hemel op aarde, dikwijls ook vroeger dan gepland. Zoals Siegfried in zijn tijd perfect beschermd leek door een hoornvlies van drakenbloed, gebruiken motorijders tegenwoordig liever kangoeroeleer. Geen mens is immers onkwetsbaar. Maar da’s een gedachte die bij menige hersenloze ‘held’ die over de Krähberg scheurt, pas opwelt als het definitief ‘Game Over’ is. Resultaat: gevolgschade voor de rest van de motorgemeenschap in de vorm van een verkeersblokkade in het weekend. Na dit kleine uitstapje volgt een korte visite aan de populaire ontmoetingsplek voor motorrijders aan de Marbachstausee. Daarna gaan we op weg naar de privébrouwerij Schmucker in Mossautal, om het weekend in te drinken in Lärmfeuer.
Trommelvuur
De boer had gelijk, het zonnetje lacht ons tegemoet, Isabella bakt een taart en Stefan ruilt zijn airbagvest weer in voor zijn koksschort – en laat de racemotor over aan zijn vriend Karl-Heinz alias Charly. Die is eveneens een betrouwbare kenner van het Odenwald. Hij heeft als elektromonteur in Hammelbach gewerkt, daar waar vroeger Zweirad Röth zat, dat Ducati’s, Guzzi’s en vele andere Italiaanse merken importeerde. Een ochtendmeditatie voor de vitrine van Röth is een must, voordat we over de straatjes in de richting van de Tromm het lichte bos intrekken, wat trommelvuur voor de veerpoten betekent.
Contrast in Affolterbach: een gespiegelde poortingang met erachter Joest Racing, 16-voudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. ‘In de werkplaats kun je van de grond eten, maar in plaats van olijfolie zul je er Castrol RS vinden’, vermoedt Charly. En niet veel later is het ‘Jippie, dit is het betere bochtenwerk’. Zo rijd je juichend over de Juhöhe richting Heppenheim. Waar voor de lange opgang voor de als jeugdherberg gebruikte Starkenburg geen 30-kilometerbord nodig is. Daar zorgen de kinderkopjes wel voor.
Cultuurliefhebbers zouden van hieruit eigenlijk moeten doorrijden naar de poort uit Karolingische tijden in Lorsch, fans van draken daarentegen rijden linea recta naar Lindenfels voor het museum vol gevleugelde fabeldieren. Maar motorrijders duwen hun motoren diep door de bochten, zoals Sven en Jonas met hun MT-09 en LC4. Keer op keer cirkelen ze door de showbochten bij de uitgang van Lindenfels. ‘Het is een ongelooflijke ervaring om in deze bochten te rijden en te oefenen’, luidt het commentaar van beide snelheidsduivels. En ze praten smalend over ‘renteniers, die een dubbele-R aanschaffen, maar dan met van die schaamranden op de achterband’. Nadat we die klap hebben geïncasseerd – wie laat zich graag voor rentenier uitmaken – rijden we in de richting van Gumpener Kreuz en hebben er voor ons doen alweer flink het gas erop.
Winterkasten, Brandau, Staffel, Biergarten Kuralpe: Charly weet waar het mooi is en het landschap golft. Maar wie zo nu en dan eens van de motor stapt, komt aan het Felsenmeer, met de uitzichttoren Melibocus en het Auerbacher Schloss volop aan zijn trekken. Van de vele historische burchten in het Odenwald is met name Burg Frankenstein een bezoekje waard: een tiptop geasfalteerde weg bergop vol bochten naar de cultplek voor een spookachtige Halloween. We rijden er met onze Twins doorheen, terwijl de monsters en zombies aan het feest nog liggen te rusten. Als afsluiting doen we nog een spannend stukje van de B47 bij Ober-Gesprenz, beter bekend als Hutzwiese. Zo gezellig en knus de naam ook mag klinken, de weg nodigt vooral uit om door de bochten te scheuren. Hopelijk is dat in de toekomst niet alleen door de week mogelijk.
Houten dildo’s
Op het terras van Lärmfeuer is het druk, motorgasten druppelen een voor een binnen voor een lang motorweekend. Begonnen we met een bezoek aan houten paarden, vandaag staat een bezoek aan een Rennkuh op het programma, namelijk de sportbike-shop van Michael Welsch in Wörth am Main. De showroom van de meester die sinds 2004 de racescène een stuk spannender maakte, staat vol individuele kunstwerken terwijl diep in de kelder alle onderdelen en organen worden opgeslagen. Vanuit de kelder ontstaan, met behulp van Gerd, ‘god aan de draaibank’, unieke exemplaren. ‘Vóór is het een HP2 Megamoto, achter een HP2 Sport. Het plezier zit ‘m in het combineren’, licht Michael zijn filosofie toe. Daarvoor heeft het fitnesscentrum BoGS-vierkleppers zuigers, nokkenassen, uitlaten en mappings op voorraad. Maar wie nieuwsgierig is naar meer authentieke Odenwälder producten kan ook terecht bij WaldMichlsHoldi in Buchen, het topadres voor houten dildo’s…
Wie van vakwerk houdt, pauzeert in Miltenberg. De motoren parkeer je aan de Main. Geen angst, zo snel treedt de rivier niet buiten zijn oevers. Het middeleeuwse marktplein ids een schitterend decor voor een landschap vol borden of ijscoupes, bijvoorbeeld geserveerd onder het bladerdak van Domus bei Toni. Een blikvanger is natuurlijk ook het op dikke eikenhouten palen staande, stokoude Raadhuis in Michelstadt. Tot de lokale celebrities van de grootste stad van Kreis Odenwald behoren Bernd Siefert, wereldkampioen banketbakker, en ex-Bravo Girl, actrice en horeca-exploitant Jessica Schwarz. Maar nog spannender voor ons: het particuliere Motorradmuseum met zo’n 200 motoren, van vóór de oorlog tot aan de tijd van het Wirtschaftswunder. Cheffin Irmgard Künzel-Litschko is vertrouwd met elk schroefje. Nauwelijks een uurtje na dit intermezzo en ettelijke bochten verder in het Odenwald, is het weer tijd voor onze dagelijkse adrenalinekick bij Hutzwiese. En dan stopt Charly plotseling zijn motor en zegt: ‘Rijd jij maar voorop – anders sta ik niet voor mezelf in.’
INFORMATIE
Een echo van het sprookjesverleden van het Odenwald zijn de Nibelungenstraße en de Siegfriedstraße. Maar ook, en met name buiten deze vakantiewegen die voor het grootste deel over de B47 en B460 voeren, lokt het Odenwald met zijn schitterende motorweggetjes. Maar liever niet in het weekend, want dan zijn enkele trajecten met de mooiste bochten voor ons afgesloten.
Heenreis
Via de A5 raast het verkeer westelijk langs het Odenwald, afritten tussen Darmstadt en Heidelberg leiden direct naar het reisdoel. Vanuit het oosten kun je ook via de A3 of de A81 rijden.
Overnachten
Volledig op motorrijders ingesteld is Lärmfeuer, Im Oberdorf 40, 64385 Reichelsheim/Rohrbach, tel. +49 (0) 6164-1254, www.laermfeuer.de, overnachtingen vanaf €35,-. Meer naar beneden ligt Zum Fürstengrund, Im Unterdorf 1, 64385 Reichelsheim, tel. +49 (0)6164-226574, www.zum-fuerstengrund.de, overnachtingen vanaf €37,-.
Pleisterplaatsen voor motorrijders
Parkplatz am Marbacher Stausee, in de buurt van de splitsing B460 en B45. Op feestdagen en in het weekend het Point Relax Motor Café van Eddy Edelstahl aan de B37 in Neckarsteinach. Dagelijks geopend is “Zur Waldeslust” aan de Siegfriedstraße 57 in Hesseneck-Kailbach. Bijzondere gastronomie en een ontmoetingsplek voor bikers vindt je, behalve op maandag, in de “Kurbrunnen” in Waldbrunn, Alte Marktstraße 9.
Verkeerssluitingen
Zotzenbach, Krähberg en Sensbachtal zijn in het weekend en op feestdagen afgesloten voor motorrijders.