Eindelijk schijnt de zon weer, tijd om lekker buiten te zijn en dingen te doen die jij graag doet. Zoals met de motor rijden. Maar omdat ook je kinderen, je vrouw/man en de tuin wat/veel aandacht nodig hebben, kun je geen dagen aan een stuk op je trouwe tweewieler springen. Dus neem je het er ’s avonds toch lekker van? Tuintje op orde, kinderen in bed, vrouw/man in de zetel voor de tv, en jij… jij op je motor. De volgende provincieroutes zijn ongeveer 3 uur lang, dus je kan ze makkelijk op een avond rijden. Waar wacht je nog op?
Overzicht van provincies
7. Noord-Holland
8. Overijssel
9. Utrecht
10. Zeeland
11. Zuid-Holland
12. Flevoland
1. Drenthe
Drenthe ken je als motorliefhebber ongetwijfeld het beste als de plaats waar de TT van Assen normaal gesproken plaatsvindt. Deze route leidt je echter niet door de hoofdstad, maar zoekt het iets verder naar het zuiden. De route rijgt prachtige bossen en heide aan elkaar via plezierig kronkelende landweggetjes.
De route kan je beginnen aan het ronde punt aan de Kleine Rietplas in Emmen. Eerst rijd je een kort stukje over de steenweg maar al snel duik je binnendoor de landweggetjes in. Vervolgens rij je naar ‘Ganzenstad’ Coevorden vlak bij de Duitse grens. Na enkele fijne en bochtige kilometers rijd je nabij Dwingeloo langs De Bospub waar je temidden het nationaal park ‘Het Dwingelderveld’ even kan rusten. De weg vervolgt zich nadien weer naar Emmen doorheen een aantal piepkleine dorpjes zoals Wezup waar de Saksische boerderijen en bosrijke gebieden elkaar afwisselen.
2. Friesland
Deze route begint een stukje boven Heerenveen en leidt ons helemaal naar het westen van de provincie tot in… Zurich. Nog steeds in Friesland, welteverstaan. Het is een bijzonder mooie route doorheen het Friese platteland die zich liefst op het gemak laat rijden.
Niet alleen passeer je typisch Friese dorpjes langs het water, je krijgt ook regelmatig een impressie van de weidsheid van de provincie: velden en water zover het oog kan reiken.
Beginnen doen we in De Tynje, oftelwe Tijnje in het Nederlands. De naam van het dorp is een vernederlandsing van het Friese woord tynje waarmee oorspronkelijk een visdam in een waterloop werd aangeduid. De stenen chef-kok aan taverne Overwijk wuift ons vriendelijk op weg richting Akkrum en meteen voelt de CB650 waarmee we op pad zijn zich in zijn nopjes op de kronkelende dorpswegen. Ondertussen nemen we voldoende tijd om de omgeving in ons op te nemen. De weg kronkelt verder richting Sneek. Het is dat we nog een hele weg voor de boeg hebben, anders hadden we zekerde tijd genomen om de historische binnenstad beter te verkennen. Na Sneek komt het meest kronkelachtige stuk richting Zurich. Van hieruit is het weer oostwaarts – meer westelijk gaat ook niet zonder de Waddenzee in te tuimelen – en lijken de water- en landwegen kriskras door elkaar te lopen. De route gaat dan verder richting Heerenveen, door het weidse Rotstergaast en opnieuw naar het noorden richting Tijnje.
3. Gelderland
In de grootste provincie van Nederland heb je meer dan genoeg wegen om jezelf bezig te houden tijdens je staycation. De route die wij voorstellen bevindt zich mooi tussen twee grote Gelderlandse steden Apeldoorn en Arnhem en start vlakbij de grens met de provincie Utrecht. Het absolute hoogtepunt – letterlijk – is een passage door het magnifieke Nationale Park Veluwezoom.
Starten doen we in Scherpenzeel. Al meteen zijn we even genoodzaakt om de provinciegrens over te steken en passeren we Renswoude in Utrecht, maar al even snel huppelen we opnieuw Gelderland binnen. We banen ons met de CB 650 een weg door Lunteren waar een aanstormende trein ons even toelaat om de omgeving op te nemen. Vervolgens kietelen we de noordergrens van Arnhem en beginnen we aan de leukste passage uit deze trip: de kronkelende Beekhuizenweg door De Veluwezoom. Wat. Een. Landschap. Het lijkt even alsof de staycation een leugen is, maar we zijn nog steeds wel degelijk in Nederland. De bochtige, steile baan tussen de bomen voelt heel erg Ardens aan en biedt prachtige fotomogelijkheden. Achter de volgende bocht schuilt dan opeens weer magnifiek uitzicht op een heidedal en wanen we ons (met enige verbeelding) in een Afrikaanse Savanne – los van het weer dan, uiteraard. De weg leidt ons verder door het hart van De Hoge Veluwe en nadat we Kootwijk passeren duiken we terug het op en top Nederlandse decor in richting Barneveld en zo opnieuw naar Scherpenzeel.
4. Groningen
Het noorden van Nederland stippelden we een kleine 150 kilometer uit in de ruime omgeving van de gelijknamige hoofdstad. De route staat garant voor een mooie rondrit door de kronkelende weggetjes van het Groningse waterachtige platteland. Je begint en eindigt op een zucht van het stadscentrum van Groningen, dus waarom geen citytrip-in-eigen-land erbij?
Vanaf de startplaats gaat het eerst eens stuk naar het zuiden waarbij het Zuidlaardermeer ervoor zorgt dat we de grens met Drenthe even moeten doorkruisen – het was dat of natte voeten krijgen. Al snel gaan we terug de noordelijke kant op. Na een passage door het iets grotere Hoogezand verlaten we steeds meer de bewoonde wereld en belanden we in het ene minidorpje na het andere. Daartussen bevinden we ons telkens op smalle baantjes tussenin een indrukwekkend weids landschap. Het eerste deel staat nog toe om even vrolijk op het gas te gaan waar mogelijk, maar bij Wittewierum besluiten we om toch even een bochtig ommetje naar Woltersum in te lassen. Na passages vlakbij Appingedam en Loppersum hebben we intussen een heel deel van de streek Fivelingo gezien. We rijden verder naar de streek Husingo (Hunzengo in de plaatselijke volksmond) en daar begint de bochtenfun pas echt. De weggetjes rond de rivier Reitdiep zijn zondermeer adembenemend, en we kunnen niet anders dan uitgebreid de tijd nemen om onze CB als fotomodel te laten opdraven aan de brug over het water ter hoogte van Aduarderzijl. Een fraai stukje idyllisch Groningen. Vanaf hier is het weer verder kronkelend zuidwaarts naar onze startplaats nabij Groningen-stad.
5. Limburg
In Limburg zochten en vonden we 161 kilometer doorheen de smalle provincie nabij de Duitse en Belgisch Grens. We flirten even met beide landsgrenzen maar blijven keurig op de Nederlandse binnenwegen doorheen het waterige Roermond en Maasbracht en weer verder naar de ruime omgeving van Weert en het met weilanden geplaveide Nederweert en Peel en Maas.
Onze route start op een aantal kilomters ten zuidwesten van Venlo, maar je kan natuurlijk inpikken waar je maar wil. Na een passage door het stemmige platteland waarbij we vooral op de vlotte N-weg blijven sturen we ter hoogte van Heythuysen de Rebel meer de binnendoorwegen op richting Roermond. We zijn intussen een uurtje op pad en nemen even de tijd om de Rebel in de spotlight te zetten net over het grote viaduct over de Maas en zijn bijhorende plassen. De stad Roermond is verder een prima winkelstad is met een van de grootste winkelcentra in Nederland, maar met de motor houden we het toch bij een korte break in de stad waarna we weer verder zuidwaarts trekken. Daarbij laten we de Roer letterlijk een hele poos links liggen tot in Vlodrop, op een zucht van het Duitse Noordrijn-Westfalen. Van daaruit trekken we naar het westen richting de andere landsgrens tot aan Maasbracht en over de indrukwekkende sluizen van Maasbracht. Met hun 11,85 meter hebben de drie sluizen het grootste verval van alle sluizen in het land en het loont de moeite om er even halt te houden en de techniek (en het uitzicht) te waarderen. Na een ommetje rond het water trekken we verder terug naar het noorden en kronkelen verder richting het platteland van Weer, Nederweert en weer naar onze startpositie in Sevenum.
6. Noord-Brabant
Tijd voor binnendoor! In Noord-Brabant staat een route voor je klaar die het ene dorpje met het andere bos verbindt. De route cirkelt rond Tilburg en nadert Breda, maar echt stedelijk wordt het nooit. De rit leidt je langs talloze dorpjes, nabij de Beekse Bergen en doorheen Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen.
We vatten de route aan nabij Sint-Oedenrode en rijden meteen een eerste bosrijk gebied binnen. De route kronkelt verder richting Tilburg en we passeren de Beekse Bergen. Een safari-ervaring in eigen land, dat kan dus ook. Maar aangezien een motor toch niet echt handig is tussen de zebra’s en de giraffen (ook al zou het een Africa Twin zijn) laten we het deze keer aan ons voorbijgaan en rijden we door naar het westen. De CB heeft het hier wel naar z’n zin op de binnenwegjes, ver van de steenweg, en lekker kronkelend op autoluwe baantjes. Toeval of niet, maar ongeveer keurig halverwege onze rit rijden we recht het dorpje Dorst in. Tijd voor een break, bijvoorbeeld bij de voormalige boswachterij van Dorst. Daar vind je in de schuur bij een voormalige boswachterswoning de ideale stopplaats. Nadien trekken we verder richting ’s Hertogenbosch, maar we blijven lekker binnendoor en tussen de bomen rijden. Verder nabij Drunen duiken we het Nationaal Park in en na een stevig kronkelende passage door Oisterwijk ronden we onze binnendoorrit weer af waar we vertrokken zijn.
7. Noord-Holland
In de nationale hoofdstadsprovincie blijven we ten noorden van Amsterdam. De route start zelfs helemaal in het noorden in Hollands Kroon. Onderweg blijf je lekker binnendoor rijden ver weg van de veelgebruikte verkeersassen. De rit brengt je tot op een zucht van Amsterdam en vervolgens langs de andere kant van de provincie weer naar het noorden.
Net onder het Amstelmeer vangen we deze lijvige route van 222 kilometer aan. Dat meer vormde vroeger de overgang tussen de Waddenzee en de Zuiderzee, maar tussen 1920 en 1930 werd de Amsteldiepdijk aangelegd waardoor de verbinding met de open zee afgesloten werd. Vanaf hier is net meteen zuidwaarts in de richting van Purmerend en rijgen we de kleine en middelgrote dorpjes aan elkaar. In plaats van verder richting Purmerend te rijden doen we ook nog even de omgeving van het Alkmaardermeer ten zuiden van, jawel, Alkmaar aan. Verder zuidwaarts rijden we naar Zaandam en door Oostzaan met een stemmig kerkpleintje. Nadien gaat de route verder naar de waterkant van het grote Markermeer tussen Flevoland en Noord-Holland. Aan Monnickendam nemen we nog eens de tijd voor een break tussen het Kinselmeer en het IJmeer. Daarna is het weer naar het noorden via dezelfde strategie als voorheen: kronkelend tussen de vele dorpjes en door Heerhugowaard weer naar onze startpositie.
8. Overijssel
Een kronkelroute doorheen het typische landschap van Overijssel met veel platteland, akkers, riviertjes en beken. De rit loopt tussen Almelo en Hengelo tot vlakbij de Duitse grens en weer terug.
De perfecte route voor een zomers ritje door het Neerlandse platteland. We blijven ver weg van grote steden en zoeken het binnendoor vanaf de startpositie in oostelijke richting naar Tubbergen. Die plaats zullen sommigen ongetwijfeld nog kennen omwille van het stratencircuit waar tussen 1946 en 1984 motorraces gehouden werden op de wegen tussen Tubbergen, Fleringen en Albergen. In 2014 kwamen een aantal racelegendes opnieuw naar het straatcircuit voor de Classic Grand Prix Parade en toonden nogmaals hun kunsten op classics of replica’s ervan. Wij rijden intussen op onze CB verder richting Duitse grens en vervolgens via de grens en nog steeds binnendoor richting Rossum. Via andere binnenweggetjes als de heenweg vervolledigen we onze binnendoorrit.
9. Utrecht
Voor de provincie Utrecht doen we een mooi cirkeltje rond de stad Utrecht. In de tweede kleinste provincie van het land voorzien we een klein 140 kilometer aan leuke baantjes langs verschillende decors.
Vlakbij de autosnelweg beginnen we de rondrit nabij Breukelen in zuidelijke richting. We rijden binnendoor tot het meest zuidelijke punt en volgen vanaf Nieuwegein rivier De Lek. Die rivier vormt voor een deel de provinciegrens met zowel Gelderland als Zuid-Holland. Het is onderdeel van de hoofdstroom van de Rijn en op die manier ook een belangrijk element voor de scheepvaart tussen Rotterdam en Duitsland. Even meanderend als de rivier zelf banen we ons verder een weg noordwaarts via Houten. Het laatste kwart van de trip leidt ons door de Utrechtse Heuvelrug naar Soest waar we de Soester Duinen passeren, een natuurgebied dat bestaat uit heideterrein en bossen. Het dankt zijn naam aan de omvangrijke zandverstuivingen en het is een erg waardevol gebied aangezien het aantal plaatsen waar zand nog vrij kan stuiven erg zeldzaam is in Nederland. We passeren nadien ook door het militair domein van Soest en eindigen onze rit na een kort stukje door Noord-Holland tussen de Loosdrechtse Plassen weer aan Breukelen.
10. Zeeland
Gezien zijn unieke geografie is Zeeland een uitdagende provincie voor motorriten. Gelukkig zijn de onvermijdelijke verbindingswegen tussen de schiereilanden indrukwekkende staaltjes techniek die het bezichtigen waard zijn. We vonden een route van het zuiden van de provincie naar het noorden, een mooie cirkel rond de hele regio.
De route start vlakbij Vlissingen. We rijden min of meer langs het water richting stad Goes. De weg leidt ons via de Goese Meerlaan langs de Goese Golf. Bij zonnig weer meteen een uitstekende plaats voor een rustpauze op een van de bankjes die uitkijken op het meer. Je waant je zowaar in het Miami van de lage landen wanneer je mijmerend uitkijkt op de magnifieke huizen met hun steigers aan het Goese Meer. Enkel de palmbomen ontbreken nog! We zetten onze weg verder over het Veerse Meer en via de Zeelandbrug die Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland verbindt. Vervolgens rijden we opnieuw via het water in de richting van Zuid-Holland en passeren we het Watersnoodmuseum dat de geschiedenis van de watersnood uit 1953 vertelt en de wederopbouw en deltawerken daaraan verbonden. We steken kort de grens met Zuid-Holland over en keren met de Brouwersdam langs de westkant van Zeeland weer naar het zuiden. Langs deze kant verbindt de indrukwekkende Oosterscheldekeerring Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland. Deze waterkering zorgt ervoor dat bij stormvloed grote hoeveelheden water niet in de Oosterschelde kunnen dringen. Halverwege de Oosterscheldekeerring ligt het kunstmatige eiland Neeltje Jans waar in 2009 het themapark Deltapark Neeltje Jans opende. Deze educatief verantwoorde route sluiten we af via de Oost-westweg en de kronkelende Polredijk en Bosweg tot net voorbij Middelburg.
11. Zuid-Holland
In Zuid-Holland vonden we een route die je 145 km laat rijden ten zuiden van Rotterdam, te beginnen in Spijkenisse, en over schiereiland Goeree-Overflakkee. Een leuk kronkelend rit over het typisch Zuid-Hollandse polderland.
De route start nabij Spijkenisse en loopt westwaarts naar Brielle, aan het Brielse meer. We kronkelen verder naar badplaats Rockanje en steken de plas via de Haringvlietdam over. Deze brug is de enige vaste verbinding over het Haringvliet, dus daar hadden we niet veel keuze. We vervolgen onze weg via de zuidkant van Goeree-Overflakkee en zijn onder de indruk van de enorme weidsheid die je overvalt vanop de Herkingsezeedijk. We vervolgen onze weg en steken het water opnieuw over via de enige vaste verbinding langs deze kant: de Haringvlietbrug. Na nog enkele kilometers langs stemmige Zuid-Hollandse dorpjes arriveren we na een kleine vier uur weer aan onze startpositie.
12. Flevoland
Flevoland sleept de prijzen van kleinste én jongste provincie in de wacht. Het ontstond door drooglegging van delen van de voormalige Zuiderzee. Een provincie met enorme open ruimte en een strakke indeling, en dus uitermate geschikt om je motor zich eens goed te laten uitleven. Het is geen bochtige stuurroute zoals de andere Staycation-routes, maar wel een kleine 170 kilometer waarbij je ook de Noordoostpolder te zien krijgt.
Starten doen we in Lelystad in de Flevopolder, het grootste eiland van Nederland en zomaar even het grootste kunstmatige eiland ter wereld. We vertrekken noordwaarts en steken na een ommetje door Swifterbant via de Ketelbrug het Ketelmeer over. Vervolgens is het langs het water richting het oosten waarbij we de lange rechte stukken even doelbewust onderbreken door een aantal omwegen, bijvoorbeeld langs Schokland. Dat is een voormalig eiland in de Zuiderzee dat dus sinds de drooglegging deel uitmaakt van het vasteland van Flevoland. De regio staat op de Werelderfgoedlijst vna UNESCO gezien de archeologische rijkdom en geschiedenis. We rijden recht-op-recht verder richting Emmeloord waar we ons even niet meer alleen op de wereld voelen, en even de tijd nemen voor wat sfeerbeelden aan een van de vele brugjes over de rivier dwars door de regio. Vervolgens rijden we verder naar de uiterste westkant van de Noordoostpolder en door het Urkerbos. Via dezelfde Ketelbrug steken we opnieuw het Ketelmeer over en volgen we het water langs de oneindig lange Ketelmeerdijk. WE slaan rechtsaf naar de Roggebotweg voor wat variatie en na het meest westelijke deel van de provincie ook even te hebben gezien keren we via Dronten terug naar Lelystad.
Download de routes
De routes zijn voor het laatst nagereden in juli 2021 en er kunnen dus (verkeers)situaties gewijzigd zijn.