vrijdag 22 november 2024

Zes vragen over de 2020 Yamaha TMAX 560 Tech Max

1) Waarom werd na twee jaar alweer een nieuwe Yamaha TMAX geïntroduceerd? 

Eens in de zoveel jaar dien je een model te updaten of te vernieuwen. Zeker als je als een soort van benchmark wordt gezien en er driftig wordt gekopieerd. Maar veel vaker is de reden van vernieuwing heel basaal: mindere verkoopresultaten of veranderende wetgeving. De TMAX schrijft voor Yamaha al jaren hoge verkoopaantallen. Daarbij is de TMAX-rijder behoorlijk loyaal. Maar liefst 41% ruilt z’n oude TMAX in voor een nieuwe. Dat wil je natuurlijk graag zo houden. Dus ging twee jaar geleden een team van zo’n 30 personen aan de slag. Resultaat: een blok dat groeide naar 560cc, nog scherper aangezette lijnen, een slankere achterzijde en een smallere taille. Belangrijke wijziging: had de vorige TMAX nog drie versies, de nieuwe heeft er twee: de TMAX 560 en de TMAX 560 Tech Max. De laatste is de luxe versie met een elektrische ruit, verwarmde handvatten en dito zadel. Je begrijpt dat ik daarmee mijn testrit van 240 kilometer heb gereden.

2) Wat merk je tijdens het rijden van het 562cc blok?

Da’s lastig te beoordelen. Om mij heen ving ik geluiden op dat het vorige blok zeker niet minder was. Afgaand op de specs die Yamaha presenteerde is er vooral winst geboekt in het middentoerengebied. Ook presteert het blok optimaal bij een lager toerental (4.000 tpm in plaats van 4.200) door de overbrengingsverhouding iets te verkleinen (2.659 naar 2.534). Persoonlijk vind ik het blok echt heel levendig. Als je het gas vol open draait, lijkt het alsof het blok zich als een elastiek opwindt waarna een krachtige versnelling volgt. Trillingen zijn zeker aanwezig, maar zijn absoluut niet storend. De balansas biedt goed tegenwicht aan de zuigers maar laat precies genoeg tweecilindergetril toe.

3) Belangrijk voordeel van een motorscooter is de bescherming tegen het weer. Hoe brengt de nieuwe TMAX het er vanaf?

Buitengewoon goed. Op de snelweg rook ik even aan de 180 km/u met de elektrische ruit in de hoogste stand. Het vizier van mijn jethelm stond maximaal open en ik had totaal geen last van de rijwind. Ook met de bescherming tegen regen en andere narigheid zit het meer dan goed. Op de Vasco da Gama-brug, die de breed uitwaaierende monding van de Taag overbrugd, werd ik opgewacht door striemende regen en harde wind. Slechts mijn scheenbenen werden wat vochtig, evenals mijn schouders, maar voor de rest bleef ik droog. Wel kreeg de harde wind wat vat op de stroomlijn, wat de stabiliteit wel merkbaar verstoorde. Dat had trouwens geen enkele invloed op het vertrouwen dat ik in het rijwielgedeelte had; het kwam niet bij me op langzamer te gaan rijden.

4) Je zegt dat de achterzijde en het zadel zijn aangepast?

Laat ik beginnen met het zadel, dat voel je per slot van rekening het meest. Door de taille – zeg maar het midden van de motorscooter – van de TMAX en het zadel iets smaller te maken, kun je nu makkelijker met beide voeten aan de grond. Da’s niet alleen fijn voor kleinere motorrijders, ook voor grotere omdat je benen niet meer zo onnatuurlijk wijd gespreid staan bij stilstand. Wel kreeg ik halverwege de middag – na zo’n 160 kilometer – last van mijn achterwerk. Het zadel vond ik best aan de harde kant, maar da’s heel persoonlijk. De zithouding op een motorscooter vind ik niet optimaal. Je zit een beetje als op een cruiser. Je benen ondersteunen je gewicht niet, zodat het geheel voor rekening komt van je billen. De achterzijde heeft Yamaha minder massief ontworpen. Dat rankere doet de TMAX goed. Samen met het nieuwe achterlicht, ziet een TMAX als je erachter rijdt er heel aantrekkelijk uit.

5) Stuurt de TMAX nog steeds als de beste?

Yamaha zou wel gek zijn iets aan de stuureigenschappen te wijzigen. Het was een van de eigenschappen waardoor de TMAX van 2001 zo’n succes werd. Het rijwielgedeelte voelt nog steeds heel erg strak. Voor een motorscooter dan. De Tech Max laat in tegenstelling tot de TMAX meer ruimte om de voor-en achtervering nog meer op je persoonlijke voorkeuren in te stellen. Door z’n grote wielmaten kun je met een TMAX nog steeds heel dapper sturen met een stabiliteit die voor een motorscooter ongeëvenaard is.

6) TMAX en TMAX Tech Max? Is er geen derde uitvoering?

In 2017 liet Yamaha je kiezen uit drie versies: de standaard TMAX, de SX en de DX. In de praktijk bleek dat het aantal standaard TMAX’ dat werd verkocht verwaarloosbaar was. Mensen kochten vooral de SX en de DX. Om die reden zijn er nu twee smaken: de standaard TMAX en de luxe TMAX Tech Max. Die heeft naast een elektrisch verstelbare ruit ook handvat -en zadelverwarming. Wel zijn er drie accessoirepakketten met een verschillende samenstelling waaruit je kunt kiezen: Urban (o.a. topkoffer met ruggensteun, smartphonehouder, USB), Sport (o.a. korte carbon ruit en ruggensteun) en Winter (apron). De prijzen die Yamaha voor beide versies gaat hanteren, worden in december bekend gemaakt.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen