Gisteren maakte directeur Jan Lammers bekend hoe Circuit Zandvoort aangepast gaat worden om de Formule 1 in 2020 welkom te kunnen heten. De baan gaat flink op de schop. Maar dat kan voor ons motorrijders als goed nieuws gezien worden. Waarom?
Het heuglijke nieuws is namelijk als volgt: Zandvoort krijgt kombochten! Er komen twee kombochten in het duingebied te liggen. Goed nieuws voor motorrijders want er is niets gaver dan een kombocht. Het doet ons even terugdenken – misschien zelfs wegdromen – aan het oude TT-Circuit in Assen. Dat was gaaf!
De bochten hebben we te danken aan de Italiaanse circuitbouwer Jarno Zaffelli. Hij is – met zijn bedrijf Dromo Circuit Design – van mening dat er ook in de bochten ingehaald moet kunnen worden. Dat is nodig omdat Zandvoort een relatief technisch circuit is. Inhalen is daardoor moeilijk voor de lange, brede raceauto’s. Daardoor zou er een grote kans zijn dat de wagens in één lange optocht komen te rijden. Met de twee kombochten komen er twee nieuwe mogelijkheden om in te halen bij.
Interview Jarno Zaffelli: architect van Circuit Zandvoort
Kombochten
Het asfalteren van dat soort bochten is een redelijk secuur klusje omdat het gelaagd moet gebeuren. Doe je dat slecht dan hobbel je zo de bocht uit. Maar als het perfect uitgevoerd wordt zal Zandvoort transformeren in een soort achtbaan waar de bochtensnelheid veel hoger komt te liggen. De werkzaamheden zijn al begonnen en zullen ongeveer tot half februari duren. Dat gebeurt zo te zien relatief in het ‘geheim’. Live meekijken via de webcam lijkt bijvoorbeeld even niet te kunnen en ook bezoekers zonder uitnodiging zijn de komende tijd niet welkom.
Hieronder zie je een impressie vanuit het perspectief van een rijder. Wij vonden het moeilijk om stil te blijven zitten en niet alvast mee te leunen richting de apex. Let vooral op de laatste bocht. Dat wordt er eentje om je vingers bij af te likken, mocht je de kans krijgen om er met je motor te rijden… Wij zeggen dan ook: Kom maar door met die kombochten!
Foto: ANP – Robin van Lonkhuijsen
Video: Dromo Circuit Design
In Assen heeft men een aantal jaar geleden juist de verkante bochten ‘platgelegd ‘ tot onvrede van de motorcoureur.