Bij onze Oosterburen en de Fransen is er al een tijdje E10-brandstof aan de pomp te verkrijgen. Kan je dit op weg naar je vakantiebestemming nu wel of niet tanken, dat is voor velen een vraag.
Eerst maar eens een heel korte uitleg over deze ‘nieuwe en veelbesproken’ brandstof. E10-brandstof staat voor een brandstof die voor 90% uit benzine en voor 10% uit ethanol bestaat (al dan niet bio-ethanol). Het toevoegen van meer ethanol aan benzine, meer inderdaad want op dit moment mag ook in de Nederlandse brandstof al 5% ethanol worden toegevoegd, heeft als doel om de CO2-uitstoot te verlagen. Dat is gunstig voor het milieu en aangezien de brandstof per liter een paar centen goedkoper is dan de ‘normale’ euro95 is het bovendien goed voor de portemonnee. Twee reden om gewoon E10-brandtsof te tanken.
Wel of niet?
Waarom dan de vraag of je het wel of niet moet tanken? Het toevoegen van 5% procent ethanol zoals dat al geruime tijd mag, heeft zo weinig negatieve effecten dat alle voertuigen –jong of oud- er prima mee kunnen rijden zonder dat er schade ontstaat. Echter nu het percentage ethanol in de brandstof van 5 naar 10% wordt opgeschroefd, kunnen er problemen ontstaan. Ten eerste zorgt het extra aandeel ethanol voor een toenemende mate van corrosie van bepaalde metaaldelen en ten tweede werkt ethanol als oplosmiddel voor bepaalde kunststoffen. Als er dus bij de ontwikkeling van motorblok en brandstofvoorziening geen rekening met de extra ethanol in de E10-brandstof rekening is gehouden, kan er dus werkelijk schade ontstaan door deze milieuvriendelijke brandstof.
Om nu te weten of jouw motorfiets wel of niet geschikt is voor de E10-brandstof kun je kijken op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl daar vind je een lijst met motoren die probleemloos met de nieuwe brandstof om kunnen gaan. Staat je motor er niet bij dan is het raadzaam om bij de dealer of importeur navraag te doen.
Verkeerd getankt, wat nu?
Mocht je uit de wirwar van slangen bij een pompstation nu per ongeluk E10-pakken en je motor er mee voltanken terwijl je niet zeker weet of je motorfiets er wel tegen kan, maak je dan niet al te druk. Gewoon gaan rijden en de tank wel zo spoedig mogelijk weer bijvullen met de juiste benzine dan komt het echt wel goed. Vooral langdurig contact met deze brandstof kan tot problemen leiden, je motor valt echt niet ter plekke uit elkaar.
Zuiniger?
En dan nog iets over het verbruik. Aangezien de calorische waarde van ethanol lager is dan van benzine is de hoeveelheid energie die in een liter E10-brandstof zit minder (zo’n 2 %) dan van de normale (E5-brandstof) die we tanken. Bij een gelijke rijstijl houdt dit in dat je meer brandstof verbruikt. Onderzoeken naar het verschil in verbruik lopen uiteen, maar het staat vast dat je minder zuinig zult rijden.
Verlies je ook vermogen? In principe verlies je vermogen omdat er minder energie in een liter brandstof zit. Maar of je werkelijk vermogen verliest hangt af van de regelingen van het motorblok. Ethanol heeft namelijk een grotere klopvastheid dan benzine dus meer ethanol verhoogt het octaangetal. Daarvan zou een motor die met klopsensoren werkt, gebruik kunnen maken.
Foto: ANP
Hartelijk dank voor dit artikel, ik weet nu wat ik het beste kan tanken, e 5 dus voor mijn Suzuki Bandit 600 uit 1995 en mijn Kawasaki Gpz 750 uit 1987.