Met de vingers ferm gekruist voor wat warmer weer – en lekvrij overwaaiende regenwolken, als het even kan – stapt testredacteur Nick Enghardt donderdag in het vliegtuig richting Portugal. Vrijdagochtend gooien we daar op het circuit van Portimão de garagedeuren open voor de eerste kennismaking met de compleet nieuwe 2020 KTM 1290 Super Duke R.
Compleet nieuw klinkt als overdaad, maar let even op. Het motorblok is in de essentie inderdaad weinig tot niet veranderd. Toch zijn er inwendig wel wat zaakjes verfijnd en verbeterd. Al met al zorgen die kleine aanpassingen bij elkaar opgeteld toch wel mooi voor een gewichtsbesparing van 800 gram. Klinkt niet als veel, maar als de aanpassingen heel beperkt blijven en je toch bijna een kilo wint… Op koppel- en vermogensvlak werd er trouwens weinig winst behaald. Met 177 pk en 140 newtonmeter trekkracht produceert het 1.301cc LC8-motorblok in deze vierde generatie van de 1290 Super Duke identieke cijfers aan de voorganger.
Het frame is bijvoorbeeld compleet nieuw, driemaal stijver en twee kilo lichter.
Zo weinig als er concreet aan het blok veranderde, zo veel veranderde er in contrast wel aan het rijwielgedeelte en het bodywork. Het frame is bijvoorbeeld compleet nieuw, driemaal stijver en twee kilo lichter. Het ontwerp van het frame is op het oog vervolgens geënt op dat van de KTM RC8-superbike van weleer. Geenszins een slecht uitgangspunt dus, waarop voortgeborduurd wordt met veel ergonomische instelbaarheid, zoals diezelfde RC8 ook had. Vergelijk onderstaand 2010 KTM RC8R-rijwielgedeelte maar eens met de beelden van de nieuwe Super Duke R.
Sowieso ging de ergonomie an sich al op de schop. Zo heeft de kont nu niet langer een vakwerkbuizensubframe maar een zelfdragend exemplaar, opgetrokken uit carbon. Daarmee kon het zitje opnieuw gepositioneerd worden. Tezamen met de nieuw gevormde tank zou het de rijdbaarheid ten goede moeten komen. Als laatste heeft KTM de elektronica – en zeker de besturing ervan – totaal herzien. Op de linker stuurhelft prijkt nu een joystick; vergelijkbaar aan wat Triumph nu al tijden toepast.
In de praktijk
Hoe dit alles zich uit in de praktijk zoeken we dus voor jou uit op het Autódromo Internacional do Algarve; een achtbaan met asfalt en curbstones. KTM wil blijkbaar de sportieve natuur van de ‘Re-beasted’ Super Duke R benadrukken. Al komen nakedbikes als deze uiteindelijk toch het best tot het recht komen op straat. Desondanks kan hij in elk geval de benen strekken. Ook krijgt de 2020 1290 Super Duke R de kans te bewijzen of ontkrachten dat een nakedbike met 177 pk bij een drooggewicht van 189 kilo nog altijd een hypernaked kan zijn…
De 2020 KTM 1290 Super Duke R heeft een vanafprijs van 21.100 euro en is beschikbaar in de kleuren zwart en oranje.
Geschiedenislesje
Met de 2020 1290 Super Duke R komt KTM met alweer de zevende generatie van de Super Duke. Sinds het Oostenrijkse merk in 2005 met een brutale 999cc tweecilinder-naked kwam, bleef het brutaler en bruter worden. Indrukwekkend klinkt 120 pk bij 9.000 tpm en 100 Nm koppel bij 7.000 tpm tegenwoordig niet echt. Indertijd was het voor een nakedbike desondanks ongehoord, zeker aangezien de Super Duke niet alleen een naked voor hard rechtuit was; het stuurde ook.
De in 2014 onthulde KTM 1290 Super Duke R bouwde voort op het ongehoorde. Met een groeispurt van 999cc naar 1.301cc en een nog scherpere en extremere styling – inclusief enkelzijdige achterbrug – werd het niet zonder reden The Beast genoemd. Tegelijkertijd had de nieuwe Super Duke R zo’n uitgekiend blok en zo’n uitgebalanceerd rijwielgedeelte dat dat beest zich ook prima liet leiden als de waanzin voor even geen plek had.
De meest recente KTM 1290 Super Duke R was in die zin de ultieme evolutie van dat The Beast-concept dat ook te temmen viel. Zaken als cruisecontrol en allerhande andere comfortzaken maakten er een veelzijdige naked van. Dat men in Mattighofen voor de 2020 1290 Super Duke R de slogan ‘Re-Beasted’ meegeeft, legt de lat hoog.
Nog vragen?
Heb jij nou alsnog vragen over de KTM 1290 Super Duke R, waarvan je vindt dat Nick voor jou op jacht moet naar de antwoorden; reageer dan hieronder! Dan zorgen wij dat jij zo snel mogelijk weet hoe de vork in de steel zit.
Hallo Motor.nl,
Erg benieuwd hoe de vernieuwde vering met een schommel arm achter zich houdt ten opzichte van het vorige model en hoe dat dan weer tegenover staat met de elektronische aangestuurde vering van de huidige GT versie.
Hoe bevalt het quickshift gedeelte van het op en terugschakelen?
Is het zo dat je geen full akrapovic uitlaat systeem kan monteren omdat o.a. de knipperlichten dan niet meer werken voor op straat, dus dit nieuwe powerpart item voor deze duke R is echt alleen maar voor op het circuit wat in mijn persoonlijke beleving doodzonde zou zijn als dit zo is.
Is de zit positie hetzelfde gebleven of is dit wat meer sportiever wat meer aanvallender geworden?
Tsa voor de rest, heb je die 200+ pk nou echt nodig om deze “rebeasted” v-twin koning van de nakeds te onttronen ten opzichte van de v4 concurrentie?………..oftewel koppelporno vs speedneeds wat natuurlijk ook weer persoonlijk is.
Ik hoor en zie het antwoordt graag terug.
Met een vriendelijke motor groet,
Ronald