zondag 24 november 2024

Vergelijkingstest: Honda CBR500R vs Kawasaki Ninja 650

De Honda en Kawasaki vechten een strijd uit om de titel ultieme mini-sportfiets. Of zijn het toch sporttoerfietjes?

Aangescherpte Honda
Scherper dan ooit staat de CBR500R in de showroom. Honda hanteerde de kaasschaaf en dat resulteert in een agressiever gevormde stroomlijn. De sportiviteit knalt echt van de motor af en daardoor oogt hij meer dan ooit als een verkleinde uitvoering van de Fireblade. Voor dit jaar heeft Honda het motorblok aangepakt. Het maximum vermogen blijft beperkt tot 48 pk (of 35 kW) – het maximum voor het A2-rijbewijs – maar tussen de 3.000 en 7.000 toeren doet het blok het door een nieuwe in- en uitlaat en kleptiming vier procent beter.

Knorrende uitlaat
Het middengebied is goed gevuld en verrassend soepel. Bovenin voel je het blok eveneens ouderwets vertrouwd werken en helemaal hoog in de toeren is het niet vrij van trillingen. Al blijven die binnen de perken en passen ze – samen met de enthousiast knorrende uitlaatdemper – wel bij het sportieve gevoel dat de Honda oproept.

Krankzinnig sturen
Niet alleen het blokje geeft je het idee een coureur in spé te zijn, de mild sportieve zithouding werkt ook daaraan mee. Alles is rank, slank en voelt lichtgewicht zonder dat een volwassen man van 1.80 mtr opgevouwen zit. Deze motorfiets schreeuwt in al zijn bescheidenheid dat hij de bocht ingesmeten wil worden. Dat bevel volgt hij uiterst lichtvoetig op. De Honda stuurt echt krankzinnig makkelijk, maar nerveus is het allemaal niet. Ook op hogere snelheden weert het rijwielgedeelte zich nog kranig. Pas als alle registers open gaan en het wegdek niet van topkwaliteit is laat de monoschokdemper weten dat hij meer prijs stelt op comfort dan op sport.

Imitatie van ZX-10R
Kawasaki trekt bij de Ninja 650 de troefkaarten spierballen en uiterlijk vertoon. Waar Honda de lichtheid van de CBR500R juist onderstreept met een gracieus en elegant anorexia-design zoekt Kawasaki het meer in anabolen en een brede schouderpartij. De Ninja 650 imiteert de ZX-10R wel heel erg overtuigend. Geen moment heb je het idee met een bescheiden tweecilinder van doen te hebben. Eerder dienen zich associaties aan van een Johnny Rea-replica.

Kawasaki veel krachtiger
De Ninja 650 heeft maar liefst twintig pk meer dan de Honda. Bovendien produceert hij 65,7 Nm bij 6500 toeren en de CBR slechts 43 Nm bij exact hetzelfde toerental. Het gespierde voorkomen van de Kawasaki zet zich door in de zithouding. Waar je echt bovenop de sportievere Honda zit met de smalle benzinetank tussen de knieën, zit je veel meer in de Ninja 650 met een beduidend bredere kuip voor je neus. Het kuipwerk biedt meer bescherming en het sterkere blok trekt er harder aan.

Gretiger en vrolijker type
Net als bij de Honda doen de voor- en achtervering zich sportief voor, maar de nadruk ligt toch echt op comfort. Op slecht wegdek sluipt er makkelijk wat beweging in het rijwielgedeelte. De Ninja 650 stuurt erg makkelijk in, alleen is de Honda een nog gretiger en vrolijker type. De Kawasaki levert volwassener prestaties en zo voelt hij ook aan. Je krijgt gevoelsmatig meer motor voor je euro.

Spaarzaam met benzine
Op het juiste traject is het prima toeven met dit stel. Bochten aaneenrijgen is het devies. Niet dat ze niet voldoen op de snelweg – de Kawasaki beter dan de Honda – maar het is leuker op een kronkelweg. Zet de navigatie op maximaal kronkelen en lach je drie slagen in de rondte terwijl dikke fietsen alles op alles moeten zetten om bij te blijven. De Ninja verslaat de CBR als het op kilo’s aankomt. Veel is het niet, 195,2 om 192 kilo. De Honda gaat wel zuiniger om met brandstof. De Honda gebruikt gemiddeld 1: 29,2 en de Kawasaki doet 1:25,1.

Conclusie
De Kawa en Honda zijn ondanks hun misleidende uiterlijk geen sport- maar mini-sporttoermotoren. Ze bieden alles wat een sporttoermotor zo’n fijne metgezel maakt, maar voor een fractie van de kosten. Ze hebben alle twee een mild-sportieve ontspannen zitpositie, bieden genoeg comfort, al geldt dat alleen bij sologebruik. De Honda is de leukste motor van het stel. Het stuurgemak overstijgt dat van de Ninja, maar het is vooral het plezier dat hij uitstraalt en oproept. De Kawasaki is sterker, volwassener en gunstiger geprijsd en dat is voldoende voor een grote groep motorrijders om de Ninja 650 tot winnaar uit te roepen.

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen