Van de Ducati Superleggera V4 worden slechts 500 stuks gebouwd voor een prijs die de €80.000,- overstijgt. Tel de Nederlandse belastingen er bij op en je hebt met wel heel exclusief speelgoed te maken. Om het exclusieve te onderstrepen, mogen kopers tijdens een speciale SBK Experience op de Panigale V4 R rijden. Nog exclusiever is het voor 30 klanten die de MotoGP Experience aanschaffen. Die mogen het circuit op met de Desmosedici GP20 van Dovizioso en Petrucci.
Verderlicht
Het past allemaal bij de Superleggera V4, die ook zeker geen doorsnee motor is. Het is een circuitmotor waarbij Ducati niet zover is gegaan dat de betrouwbaarheid en rijdersvriendelijkheid in het gedrang kwamen. Je kunt gewoon de openbare weg onveilig maken. De Ducati is vederlicht door de vele carbon en titanium onderdelen en perst verbluffend veel pk’s uit de 998cc Desmosedici Stradale R- 90° V4. Met goedgekeurde Akrapovič-uitlaat 224 pk, met de ‘foute’ Akra schieten de pk’s naar 234 pk. Op de weegschaal houdt de naald halt bij respectievelijk op 159 en 152 kilo… Hoe hou je dat nog op de weg? Met downforce.
Downforce
De van de Desmosedici GP16 afgeleide ‘biplane’ wings genereren maximaal 50 kilo downforce. Maar wil je er maximaal van genieten, moet je minimaal 270 km/u rijden… Natuurlijk barst het van de smakelijke techniek: superlicht Öhlins-veersysteem, Brembo-remsysteem met Stylema R-remklauwen en EVO 2 die de DTC en DQS in goede banen leidt. Daarbij drie rijmodi (Race A, Race B en Sport) en vijf extra die je zelf kunt instellen. En de Lap Timer kan de tussenliggende tijden van vijf circuits registreren.