Het is de ultieme vakantievraag onder motorrijders: hoe verdeel je je bagage het beste over de motor? Maar een antwoord op deze vraag volgt zelden. Tot nu, want in dit artikel leggen we je alles helder uit zodat jij straks veilig naar de Alpen kunt. Of naar Noorwegen of naar… Het maakt ook niets uit, want bij de bepakregels maakt de bestemming niets uit.
In principe dient de verpakking zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor te worden opgeborgen. Dat zwaartepunt ligt ergens in de driehoek tussen balhoofd, swingarm en blok. Daarom kun je zware spullen zoals gereedschap of een camera beter in het voorste, onderste deel van de zijtassen of direct in het onderste deel van een tanktas stoppen.
Een bepakt bagagerek laat zich veel meer voelen. Hier wordt het gewicht tamelijk ver van het zwaartepunt af geplaatst, waardoor een sterke hefboomwerking ten opzichte van het ontlaste voorwiel ontstaat. Naast de gewichtsverdeling en het toegestane totaalgewicht moet je letten op de maximale belading van koffer en bagagedrager. Los hiervan drukken ook drager en koffer zelf op de balans.
Bepakt en bezakt met duorijder duren niet alleen inhaalmanoeuvres langer. Ook de remweg is aanzienlijk langer. Dat ligt overigens eerder aan het gedrag van het ABS dan aan het extra gewicht: door het voorwiel minder te belasten, treedt het systeem sneller in werking. Daar moet je bij een volgepakte motor echt rekening mee houden.
Ook het verschil tussen een motor zonder en met duopassagier is aanzienlijk. De gewichtsverdeling verschuift dan ook heel nadrukkelijk naar achteren – de wegligging wordt slechter en de remweg langer.
Voor veel koffers en tassen geldt een maximale snelheid. Hoewel hier geen strikte regels voor zijn, is het vaak maximaal 130 kilometer per uur. Hou je hier ook aan, want geloof ons, die maximale snelheid is niet lukraak gekozen maar daadwerkelijk onderzocht.
Een te hoge belading gaat nadrukkelijk ten koste van de rechtuitstabiliteit en de wegligging. Bovendien heb je bij een overschrijding van het toegestane totaalgewicht de verzekering wat uit te leggen in geval van een ongeluk. Ook de remmen moeten het ontgelden.
Dit is deel 1 van onze vakantietips. Volgende week donderdag deel 2.
Ter correctie op dit artikel; bij een hogere belading wordt de remweg niet langer. Dit is omdat het vermeerderde gewicht ook een hogere druk geeft van de banden op het wegdek. Het gevolg hiervan is een grotere maximale wrijvingskracht. Deze is per definitie gelijk aan de grotere te remmen kracht. Hierdoor is de remweg van een vrachtwagen ook niet (aanzienlijk) groter dan die van een auto of motor.
Ingaand op de langere remweg omdat er minder druk is op de voorband. Dit is tevens onjuist aangezien de druk op het achterwiel recht evenredig verhoogd. De totale wrijvingskracht is hierom gelijk.
Kortom; meer gewicht is meer druk waardoor meer remkracht overgebracht kan worden. Deze remkracht is gelijk aan het hogere gewicht. Het gevolg is dat er geen verandering in de remweg is.