De Yamaha Tracer 700 is nog niet zo heel lang op de markt, maar toch hebben de Japanners besloten ‘m totaal te vernieuwen. En hoe! De boos ogende LED-dagrijverlichting en de dubbele koplamp in de eveneens geheel vernieuwde kuip doen ‘m als dag en nacht verschillen van z’n voorganger.
Die kuip biedt volgens Yamaha meer rijwind- en regenbescherming en is handmatig over een lengte van 60 millimeter te verstellen. Ook opvallend zijn de nieuwe handkappen, met geïntegreerde richtingaanwijzers.
De handkappen hangen aan een stuur dat breder is geworden: 34 millimeter. Dat stuur is nu overigens uitgerust met een accessoirebrug, voor montage van bijvoorbeeld een GPS.
De nieuwe 41-millimeter voorvork is nu volledig instelbaar. Fijn! De achtervork blijft instelbaar qua veervoorspanning, maar biedt nu ook verstelling qua ingaande demping. Wat dit betreft maakt de Tracer een behoorlijke sprong voorwaarts.
Het nieuwe zadel levert volgens Yamaha meer comfort voor berijder en passagier en biedt meer ruimte om te verzitten. Overigens is de zithoogte iets hoger dan voorheen, wat over het algemeen goed nieuws is.
Het motorblok is aangepast om ‘m Euro5-geschikt te krijgen. Injectie en ontsteking waren daarbij belangrijk, maar ook het uitlaattraject werd gemodificeerd. Vreemd is dat Yamaha nog geen vermogenswaardes bekend heeft gemaakt: dat blijft nog even gissen.
De Tracer zal leverbaar zijn vanaf februari, de prijs is nog onbekend.