vrijdag 22 november 2024

Toekomstmuziek: De turbo van Suzuki

Eind vorig jaar showde Suzuki de Recursion tijdens de Tokyo Motorshow, maar vorige week zagen we de Suzuki met turbo-aandrijving voor het eerst in Europa. Misschien nog wel opvallender dan de Recursion zelf, is de aandacht die de Suzuki op de Intermot-beurs trok. Of beter gezegd: de aandacht die de Recursion niet trok.

Niet veel verder werd de zorgvuldig gehypte Kawasaki Ninja H2 namelijk overspoeld door een mensenmassa die werd aangetrokken door de 998cc-viercilinder met supercharger. Maar het is juist de paralleltwin van de Recursion, met een cilinderinhoud van ‘slechts’ 588cc, die een fundament voor de toekomst legt.

Natuurlijk is de H2 een technisch hoogstandje. De supercharger stuwt de vulling van de airbox tot grote hoogte en dat zorgt voor een geweldig ’target design’ van 300 pk. Het laat zien wat de meerwaarde is van drukvulling (techniek), in het geval van de H2 is de winst simpelweg 50%. In de ZX-10R levert de viercilinder immers 200 pk, met supercharger-drukvulling 300 pk.

Maar waar de H2 een niet te betalen hebbeding wordt, laat de Recursion juist zien hoe we in de komende jaren steeds meer motorfietsen met drukvulling zullen zien. Turbo’s en superchargers kunnen motorfietsen met een relatief kleine cilinderinhoud de prestaties geven die we nu gewend zijn van de grootste motorfietsen. De voordelen zijn enorm: milieuvriendelijk en zuinig, licht en goedkoop.

Als we verder kijken naar de Recursion dan kunnen we een doorontwikkelde versie verwachten die 100 pk levert en heel betaalbaar is. Want hoewel het vermogen best flink is, zijn de productiekosten zeer beperkt. Het is een trend die we in autoland al langer zien: kleinere motorblokken zijn milieuvriendelijker, goedkoper maar leveren toch flink vermogen zolang er maar een turbo op zit.

En dat de Recursion de fase van productiemotor al echt nadert, blijkt wel uit onderstaand filmpje. We zien dat de Recursion al van top tot teen rijdbaar is en alle details al zijn uitontwikkeld. Wanneer we de Recursion dan in levende lijve gaan zien? Wij verwachten 2015.

 

Foto boven: MOTO73, Intermot 2014

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen