Triumph gaat een samenwerking aan met het Indiase Bajaj om kleine, lichte motoren te produceren. Baj-wat? Bajaj is een motorfabrikant en India’s grootste exporteur van tweewielers en werkt ook samen met KTM.
Voor Triumph betekent deze samenwerking dat ze meer motoren kunnen laten produceren en hun bereik kunnen vergroten. Bajaj laat op haarbeurt weer zien dat zijzich meer wil focussen op kleine motoren. Wij kijken in ieder geval uit naar een kleine Triumph, waar in 2013 al een prototype van werd geproduceerd. Wie weet kan Bajaj voor Triumph wel een café-racer in productie laten nemen?
De samenwerking met Triumph zal vergelijkbaar zijn met de samenwerking die KTM al met de Indiase fabrikant heeft. Bajaj heeft voor dit Oostenrijkse merk reeds een aantal kleine straatmotoren geproduceerd met een capaciteit variërend van een 125 tot de 390. Daarnaast produceert Bajaj ook motoren voor KTM’s zustermerk Husqvarna en voor het eigen merk Bajaj. Het eigen merk kan als instap-merk in het lage segment worden gezien, waarna KTM en Husqvarna volgen in het midden segment (200cc en meer). Triumph zal weer een segment hoger komen te staan.
Leuk weetje: Bajaj wordt uitgesproken als [baj-jat] en niet als [baj-jaj] zoals ook wij in eerste instantie dachten. Bajaj verwacht op zijn minst een half miljoen motoren te produceren vanuit deze nieuwe samenwerking. Dit aantal komt dan bovenop het reeds geplande aantal van een half miljoen motoren voor KTM en Husqvarna. Wanneer zou de eerste motor van de band rollen?
Jaarlijks worden er wereldwijd zo’n 65.000 Triumphs verkocht via zevenhonderd dealers. Triumph Motorcycles is één van de oudste motormerken en bestaat 115 jaar dit jaar.
Bron: Triumph