zondag 24 november 2024

Rocket III is hier

Eind januari vierde Triumph een speciaal feestje. Het Britse bedrijf heeft namelijk een eigen customlijn in de fabriek opgestart. In een zeer gelimiteerde oplage van maximaal 750 stuks worden bestaande modellen onder handen genomen met luxe materialen zoals koolstofvezel, titanium, en ja, zelfs goud. Luxer dan luxe dus, dat moge duidelijk zijn. De eerste van de Triumph Factory Customs was de Thruxton TFC. 

Rocket III 
Opzienbarender was de conceptversie van een volledig nieuwe Rocket III die tijdens dat feestje in een hoek van de zaal stond geparkeerd. Het was de eerste keer dat de geruchten rond een nieuwe Rocket werden bevestigd. Inmiddels zijn we vier maanden verder en, zoals we zojuist in onze maibox lezen, is die conceptversie klaar om naar de productiefase te gaan. Dames en heren: dit is de Triumph Rocket III TFC. In het bijgevoegde album álle beelden.

De specificatielijst (die je onderaan dit bericht leest) is op zijn zwakst gezegd ‘bijzonder interessant’. Laten we beginnen bij wat iedereen wil weten. Dat is namelijk toch wel wat dat nieuwe watergekoelde drie-in-lijn motorblok weet te presteren. Cilinderinhoud hoor ik je vragen? Tja, als hij twee wielen meer had zouden we gewoon zeggen dat het een 2,5 liter is maar om precies te zijn is de cilinderinhoud 2.458 cc. Piekvermogen wordt opgegeven als ‘boven de 170 pk’ en het klapstuk is natuurlijk zijn koppel van – houd je vast – meer dan 221 Nm. Volgens Triumph is dat meer dan 70% meer dan de directe concurrenten van de Rocket. Denk daarbij aan een Ducati Diavel. De vraag is echter wel je het met zo’n enorme blijk van machtsvertoon überhaupt nog concurrentie kan noemen. 

In totaal zullen dus slechts 750 machines worden geproduceerd en wereldwijd verspreid worden. De prijs die hij in Nederland zal dragen is nog niet bekend. Het is echter natuurlijk geen moeilijke optelsom om te kunnen concluderen dat Triumph de Rocket zeer waarschijnlijk ook in een iets sobere ‘normale’ uitvoering zal gaan aanbieden. Waarom anders zoveel werk doen om een nieuw blok te ontwikkelen? We kijken nu al reikhalzend uit naar de internationale motorbeurzen aan het einde van dit jaar..

NEW ROCKET 3 TFC

Engine TypeInline 3-cylinder, water-cooled, DOHC

Capacity2.458cc

Bore/Stroke110.2 mm x 85.9 mm

Maximum PowerOver 170PS

Maximum TorqueOver 221Nm

Fuel systemRide-by-Wire, fuel injected

ExhaustStainless 3 into 1 headers with 3 exit Arrow branded silencer / CAT box

Final driveShaft, bevel box

ClutchHydraulic, slip-assist

Gearbox6 speed

FrameFull aluminium frame 

InstrumentsTFT multi-functional instrument pack with digital speedometer, trip computer, digital tachometer, gear position indicator, fuel gauge, service indicator, ambient temperature, clock and rider modes (Rain/Road/Sport/Rider-configurable) – Triumph TFT Connectivity System can be added 

with accessory fitted Bluetooth module 

SwingarmSingle-sided, cast aluminium

Front Wheel17 x 3.6in cast aluminium

Rear Wheel16 x 7.5in cast aluminium

Front Tyre150/80 R17 V

Rear Tyre240/50 R16 V

Front SuspensionShowa ø47mm upside-down 1+1 cartridge front forks, compression and rebound adj., 120mm travel 

Rear SuspensionFully adjustable Showa piggyback reservoir RSU with remote hydraulic preload adjuster, 107mm travel

Front BrakeDual 320mm discs, Brembo M4.30 Stylema 4-piston radial monobloc calipers, Cornering ABS

Rear BrakeSingle 300mm disc, Brembo M4.32 4-piston monobloc caliper, Cornering ABS

Seat Height773 mm

Rake27.9º

Trail134.9 mm

Dry WeightNNB

Fuel Tank Capacity19 L

Fuel ConsumptionNNB

CO2 EmissionsNNB

 

[justified_image_grid ids=28201,28202,28203,28204,28205,28206,28207,28208,28209,28210,28211,28212,28213,28214,28215,28216,28217,28218,28219,28220,28221,28222,28223,28224,28225,28226,28227,28228,28229,28230]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen