Eind januari vierde Triumph een speciaal feestje. Het Britse bedrijf heeft namelijk een eigen customlijn in de fabriek opgestart. In een zeer gelimiteerde oplage van maximaal 750 stuks worden bestaande modellen onder handen genomen met luxe materialen zoals koolstofvezel, titanium, en ja, zelfs goud. Luxer dan luxe dus, dat moge duidelijk zijn. De eerste van de Triumph Factory Customs was de Thruxton TFC.
Rocket III
Opzienbarender was de conceptversie van een volledig nieuwe Rocket III die tijdens dat feestje in een hoek van de zaal stond geparkeerd. Het was de eerste keer dat de geruchten rond een nieuwe Rocket werden bevestigd. Inmiddels zijn we vier maanden verder en, zoals we zojuist in onze maibox lezen, is die conceptversie klaar om naar de productiefase te gaan. Dames en heren: dit is de Triumph Rocket III TFC. In het bijgevoegde album álle beelden.
De specificatielijst (die je onderaan dit bericht leest) is op zijn zwakst gezegd ‘bijzonder interessant’. Laten we beginnen bij wat iedereen wil weten. Dat is namelijk toch wel wat dat nieuwe watergekoelde drie-in-lijn motorblok weet te presteren. Cilinderinhoud hoor ik je vragen? Tja, als hij twee wielen meer had zouden we gewoon zeggen dat het een 2,5 liter is maar om precies te zijn is de cilinderinhoud 2.458 cc. Piekvermogen wordt opgegeven als ‘boven de 170 pk’ en het klapstuk is natuurlijk zijn koppel van – houd je vast – meer dan 221 Nm. Volgens Triumph is dat meer dan 70% meer dan de directe concurrenten van de Rocket. Denk daarbij aan een Ducati Diavel. De vraag is echter wel je het met zo’n enorme blijk van machtsvertoon überhaupt nog concurrentie kan noemen.
In totaal zullen dus slechts 750 machines worden geproduceerd en wereldwijd verspreid worden. De prijs die hij in Nederland zal dragen is nog niet bekend. Het is echter natuurlijk geen moeilijke optelsom om te kunnen concluderen dat Triumph de Rocket zeer waarschijnlijk ook in een iets sobere ‘normale’ uitvoering zal gaan aanbieden. Waarom anders zoveel werk doen om een nieuw blok te ontwikkelen? We kijken nu al reikhalzend uit naar de internationale motorbeurzen aan het einde van dit jaar..
NEW ROCKET 3 TFC
Engine TypeInline 3-cylinder, water-cooled, DOHC
Capacity2.458cc
Bore/Stroke110.2 mm x 85.9 mm
Maximum PowerOver 170PS
Maximum TorqueOver 221Nm
Fuel systemRide-by-Wire, fuel injected
ExhaustStainless 3 into 1 headers with 3 exit Arrow branded silencer / CAT box
Final driveShaft, bevel box
ClutchHydraulic, slip-assist
Gearbox6 speed
FrameFull aluminium frame
InstrumentsTFT multi-functional instrument pack with digital speedometer, trip computer, digital tachometer, gear position indicator, fuel gauge, service indicator, ambient temperature, clock and rider modes (Rain/Road/Sport/Rider-configurable) – Triumph TFT Connectivity System can be added
with accessory fitted Bluetooth module
SwingarmSingle-sided, cast aluminium
Front Wheel17 x 3.6in cast aluminium
Rear Wheel16 x 7.5in cast aluminium
Front Tyre150/80 R17 V
Rear Tyre240/50 R16 V
Front SuspensionShowa ø47mm upside-down 1+1 cartridge front forks, compression and rebound adj., 120mm travel
Rear SuspensionFully adjustable Showa piggyback reservoir RSU with remote hydraulic preload adjuster, 107mm travel
Front BrakeDual 320mm discs, Brembo M4.30 Stylema 4-piston radial monobloc calipers, Cornering ABS
Rear BrakeSingle 300mm disc, Brembo M4.32 4-piston monobloc caliper, Cornering ABS
Seat Height773 mm
Rake27.9º
Trail134.9 mm
Dry WeightNNB
Fuel Tank Capacity19 L
Fuel ConsumptionNNB
CO2 EmissionsNNB
[justified_image_grid ids=28201,28202,28203,28204,28205,28206,28207,28208,28209,28210,28211,28212,28213,28214,28215,28216,28217,28218,28219,28220,28221,28222,28223,28224,28225,28226,28227,28228,28229,28230]