RAI Vereniging wil dat de eisen voor automobilisten om op een lichte motorfiets te mogen rijden worden verlaagd. Hiervoor moet het theorie-examen voor een lichte 125cc motor (A1 motorrijbewijs) onder voorwaarden komen te vervallen voor iedereen die in bezit is van een B-rijbewijs.
Volgens RAI Vereniging voorzitter Van Eijck groeit de behoefte in de 1.5m samenleving aan individueel vervoer, zoals de motor. Wij moeten er daarom met elkaar voor zorgen dat deze vormen van vervoer toegankelijker worden voor grote groepen reizigers en de flexibiliteit van ons mobiliteitssysteem verbetert.
De mobiliteitsproblemen zijn de afgelopen weken als gevolg van de Coronacrisis nagenoeg verdwenen. Onduidelijk is hoe de komende maanden de mobiliteit langzaam weer opgang komt, maar volgens het Kennisinstituut Mobiliteit zal de Coronacrisis mogelijk blijvende impact hebben op ons reisgedrag. Zo gaan mensen mogelijk in de toekomst meer thuis werken. Van Eijck constateert daarnaast dat als gevolg van de coronacrisis de behoefte aan collectiefvervoer momenteel afneemt en de vraag naar individueel vervoer juist toe.
“Maar op het moment dat iedereen massaal in de auto stapt, groeit weer de druk op ons wegennet. De motor sluit goed aan bij de wens voor meer individueel vervoer in de 1.5m samenleving, zonder dat het risico op files te veel toeneemt. Wij willen zorgen voor meer keuzevrijheid voor de reiziger en mogelijk maken dat het eenvoudiger wordt om tussen vervoersmiddelen te switchen en op een lichte motorfiets te stappen.”
In 13 Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn de voorwaarden voor het motorrijbewijs voor mensen in bezit van een B-rijbewijs, inmiddels verlicht. Zij hoeven niet nog apart een theorie examen voor de motor af te leggen, omdat de theorie voor het B-rijbewijs ook voor een A1 motor volstaat. Volgens Van Eijck kan Nederland nu snel volgen, waarbij de volgende randvoorwaarden moeten gelden.
Een B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar oud zijn, vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan en zijn praktijkexamen A1 voor de (lichte) motor hebben behaald. Van Eijck roept de Nederlandse regering op om het voorbeeld van onze buurlanden snel te volgen. Het is een kleine maatregel, waarmee onnodige kosten en administratieve lasten kunnen worden voorkomen en motorrijden voor meer mensen aantrekkelijker wordt gemaakt.
Niet alleen voorziet de motor in de groeiende behoefte van individueel vervoer. Volgens Van Eijck is de motorfiets een belangrijkere schakel in de strijd tegen de mobiliteitsproblemen. Steeds meer forensen zijn de afgelopen jaren opzoek naar oplossingen in de strijd tegen files en parkeerproblemen. Een motorfiets is daarbij een ideaal alternatief.
“Ik vraag de minister dan ook graag om de wet op dit punt aan te passen en de drempel om op de motor te stappen daarmee te verlagen.”
Als ze eerst eens de eisen voor groot rijbewijs wijzigen. Straks mag je zonder ervaring op een 125cc stappen terwijl je nu niet na 5 jaar te hebben rondgereden op een 35kw motor zonder nog extra examen overstappen op zwaardere motor, tenzij je iets later je rijbewijs hebt gehaald met code 80. Hoe krom kan je het maken.
Dan eerst maar alle (125 cc) driewielers motoren (bijv. MP3) (A1 motorrijbewijs) onder duidelijke voorwaarden , WEL rijles + examen, ook voor iedereen die in bezit is van een B-rijbewijs.
En mogelijk alle driewielers motoren ?
een autorijbewijs wil zeker niet zeggen dat je verstandig en veilig op een motor kan rijden. als ik zie hoe sommige auto-chauffeurs de weg onveilig maken, moet ik er niet aan denken dat die ook op een motor gaan rijden
Gekkenwerk en omgekeerde wereld!
Door de huidige coronacrisis en haar gevolgen op de mobiliteit wil de RAI de reizigers meer keuzevrijheid bewerkstelligen om het eenvoudiger te maken om van auto naar lichte motorfiets over te stappen.
In mijn ogen is het handhaven van het theorie examen als voorwaarde helemaal geen probleem om überhaupt te kunnen switchen. Bij voldoende score kan men door, bij onvoldoende is het terecht dat men geblokkeerd wordt om in aanmerking te komen voor dat lichte motorrijbewijs.
Op verkeersveiligheid moet men geen consences doen.
Mijn zoon heeft redelijk recent (zijnde automobilist) zijn motorrijbewijst gehaald. De huidige opzet van het examen gaat verder dan kennis van verkeersregels. Naast kennis van de werking van een onder andere functie en werking van een stoplicht wordt aandacht besteed aan voertuigbeheersing en specifieke motor omstandigheden. Terecht en noodzakelijk. Geen lagere eisen stellen, want de huidige aanpak past bij huidig verkeersbeeld. Ik hoop dat de minister dit meeneemt in de overweging. De RAI lijkt dit even over het hoofd gezien te hebben. Of heeft de RAI belangen bij het in stand houden van volle IC’s?
Heb nu in Italië al meerdere jaren aan het verkeer deel genomen met de auto maar ook met een A1 scooter (mijn vrouw en ik hebben beide A rijbewijs) en zelfs onze beide kinderen met alleen B mochten daar op een A1 rijden.
Ik denk dat het met wat extra rijlessen op A1 bij het autorijbewijs B nog wel eens een goed voor de handel en verkeersdruk kan zijn wanneer A1 bij B gewoon direct erbij komt.
Al dat gezeur van extra examens werkt toch niet met de CBR, dus beter mensen met >5 jaar ervaring standaard A1 erbij en bij nieuwe B extra lessen A1 meteen.
Dit geeft een jonge rijder meteen ook een heel ander beeld van het verkeer dan in een “veilige” auto en leert direct waar de risico zijn.
Deze promotiefoto toont zoals je dus nooit op een “echte” motor moet stappen.
Zo geef je automobilisten het verkeerde idee dat je met deze kleding op een lichte motor kan rijden.
levens gevaarlijke gedachte gezien dat er nog teveel automobilisten zijn die niet eens in staat zijn zich volgens de regels te gedragen in het verkeer ik moet niet aan de gevolgen denken als deze kamikaze piloten zonder de juiste bijhorende rijopleiding op 2 wielen gaan rijden er kom meer bij kijken dan alleen sturen en gas geven jammer dat de rai dat niet inziet of is het een verdienmodel voor een eigen medisch centrum te onderhouden.