zaterdag 23 november 2024

Prototypes: Aprilia 1000 Blue Marlin

Net zoals jij en ik soms de fantasie de vrije loop laten, doen fabrikanten dat ook wel eens. Sommige prototypes zijn mooi, andere uitdagend. Helaas halen dergelijke ontwerpstudies niet altijd de productiefase. We blikken in deze rubriek terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Tijdens de EICMA in Milaan in 2001 kwam Aprilia met het prototype van de 1000 Blue Marlin. De basis is een oude bekende van Aprilia, aangezien de aandrijving verzorgd wordt door het zestig graden v-twin-blok dat we al kenden uit de RSV Mille, dat gebouwd werd door de firma Rotax. Niet alleen het blok van de Blue Marlin kwam van een externe partij, ook de styling werd buiten de deur gedaan.

Aprilia werkte voor de Blue Marlin namelijk samen met het Franse Boxer Design. Dat designbureau is momenteel vooral druk met het herboren Brough-Superior en diens hyper-exclusieve SS100. Voor het ontwerp liet Boxer Design zich inspireren door de caféracers van weleer, met een puristische doch sportieve insteek.

Het frame is een minimalistisch twinspar-type en de trellisvakwerk-achterbrug is opgetrokken uit aluminium om het geheel licht te houden. Zelfs de excentrische kettingspanning is pure luxueuze klasse. Qua afmontage heeft Aprilia eveneens koste noch moeite gespaard. Zo heeft men rondom volledig instelbaar Öhlins-veringsmateriaal gemonteerd en ook op de remmen remmen is niet bespaard met kwalitatief hoogwaardige Brembo’s.

Doodzonde

Opvallend genoeg zijn caféracers tegenwoordig het hipste van het hipste. In 2001, daarentegen, wilde niemand er iets van weten. Vraag het Ducati maar, die in 2003 de Sport Classic-serie toonde, om ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt te raken.

Waarschijnlijk ergens dus maar beter ook dat Aprilia de Blue Marlin nooit in productie genomen heeft. Terwijl, als je de motor nu toch weer eens ziet, het evengoed doodzonde is.

Foto’s: Aprilia

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen