zaterdag 23 november 2024

Prototype: Honda NAS Concept

In de rubriek prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen. In 1999 begon men bij Honda R&D America (HRA) met de ontwikkeling van een sportieve straatmotorfiets, specifiek voor de bijzondere wensen en nukken van het Amerikaanse motor kopende publiek. De culminatie van die project kreeg de naam New American Sports Concept. Dit is dat Honda NAS Concept.

Op het eerste gezicht zou je in het Honda NAS Concept een extreem verbouwde Honda VTR1000F Firestorm in kunnen zien – en dat is je vergeven – aangezien het frame eenzelfde min of meer organische lijn heeft er een grote V-twin achter die aluminium spanten verstopt zit. Desondanks is het blok eerder een afgeleide van die krachtbron dan dat het een op een overgenomen werd. En nee, ook de VTR1000 SP-reeks was geen blokleverancier voor dit project. Al was het maar omdat de RC51 toen nog niet bestond.

Wirwar van slimme technische innovaties

Wat je wel ziet is een wirwar van slimme technische innovaties en ronduit radicale keuzes wat betreft het rijwielgedeelte. De voorvork van het NAS Concept is enkelzijdig, met een schokdemper verscholen in het enorme balhoofd. Achter is het wiel eveneens enkelzijdig opgehangen en dus open, wat de rechterkant des te indrukwekkender maakt. Kijk je nog iets beter, dan zie je de excenter in het voorwiel. Die maakt het mogelijk de stuurgeometrie aan te passen.

Zo opvallend als de open wielen zijn, zo subtiel zijn andere keuzes. Alleen al het feit dat het bodywork nagenoeg geheel uit carbon opgetrokken is. Ook de locatie van de radiateur onder het kontje met doorzichtige afdekking uit lexaan eronder. Dat was namelijk een belangrijk uitgangspunt voor de ontwerpers van het Honda NAS Concept; niet alles verhullen. In tegendeel; toon wat functioneel mooi is. Een droge koppeling is niet per se praktisch voor een straatmachine, maar wel bijzonder op te zien in al zijn praktische schoonheid.

Met dergelijke uitgangspunten is het niet vreemd dat men nooit de intentie had een racer te maken. Amerikanen zijn van oudsher minder van de racers en meer van de vorm-volgt-functie-aanpak. Wil niet zeggen dat prestatiegerichtheid geen prioriteit had voor het NAS Concept, maar bovenaan de lijst stond het in elk geval niet.

Doel voorbij?

Kijk naar de remmerij voor, waar een immense schijf belast is met de taak te vertragen – met hulp van twee fikse vierzuigerklauwen. De schijf is aan de velgrand gemonteerd, zoals we bij Buell al vaker zagen. De rem- en koppelingspomp zijn eveneens bijzonder. Beide zijn volledig uit aluminium gefreesd en huizen behalve de aansturing van de remklauwen en koppelingscilinder ook de stuurknoppen. Tussen beide tref je de stuurdemper, geïntegreerd in de grote kroonplaat. Het blauw verlichte dashboard doet vervolgens een beetje denken aan dat van Honda’s NR.

Al met al schoot het Honda NAS Concept zijn doel wat voorbij. Amerikanen wilden inderdaad iets anders dan de Europeanen en de Japanners, maar de doelgroep die Honda wilde bereiken, wenste niet door Honda benaderd te worden. Degenen die wel sportief wilde rijden en oren naar de Japanse merken hadden, wilden toch gewoon wat de rest van de wereld wilde; sportmotoren met een link naar de motorsport.

Dat ene Nicky Hayden rond diezelfde tijd naam maakte in de AMA Superbike en op weg was naar de MotoGP, schroefde de populariteit van een Honda V-twin-sportmachine behoorlijk op. Tel er Colin Edwards in het WK Superbike nog even bij op en iedereen – ook in de VS – had oren naar de Honda VTR1000 SP1.

Niet zo zeer naar het Honda NAS Concept. Of wat het ooit had kunnen worden. Zaten ze er toch behoorlijk NAS-t bij Honda R&D America…

Foto’s: Honda

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen