zaterdag 23 november 2024

Onverwacht onderweg: BMW F850R

We verwachtten voor 2020 van BMW een nieuwe S1000XR en we verwachtten een kleine 853cc XR – op basis van het waanzinnige 9Cento concept. Waar we geen rekening mee hielden, is de F850R die ze bij Motor1 in Brazilië uit de kaartenbak van het patentenbureau visten.

Niemand zal een BMW F800R ooit bestempelen als een heel spannende machine. Niet om te zien, niet om te rijden. Desondanks zul je ook zelden iemand treffen die het een slechte machine vindt. De F800R is een naked met een bizar rijgemak ingebakken, met een laagje fijngevoelige afwerking en koddige looks als glazuur. Koddig; dat lijkt de F850R als opvolger niet te gaan pikken.

Boven: BMW F850R-patenttekening, onder: BMW F800R.

Ten opzichte van de F800R die nu nog de middenklasse naked-vlag zwaait voor BMW, ziet de nieuwe F850R er – zelfs in patenttekeninggrijs – beduidend flitsender uit. Op het eerste gezicht lijkt de balans ver naar voren te liggen, waardoor er wat Yamaha MT-09-achtige looks ingeslopen zijn. BMW heeft er vervolgens een platgeslagen versie van de koplamp van een Ducati Monster opgezet – zoals ook al op de R1250R, trouwens. Een ding is zeker; de tank zit niet meer in de kont. Mooi, want het achterwerk van de 850 ziet er daardoor een stuk ranker uit.

Van een gebrek aan enthousiasme is geen sprake…

Het resultaat belooft wat, met zijn brede schouders en beduidend sportievere looks. Of ze in Beieren nog wat met de africhting van het blok doen, is natuurlijk afwachten. BMW past de 853cc tweecilinder-krachtbron vooralsnog enkel toe in de F850GS en de F850GS Adventure. In die hoedanigheid is het blok met 95 pk en 92 newtonmeter koppel bepaald geen aardverschuivend sterke of indrukwekkend stukje aandrijving, maar van een gebrek aan enthousiasme is geen sprake.

BMW heeft met het nieuwe blok in de F850-reeks afscheid genomen van de boxer-achtige blokloop van de 800-serie, zonder dat iemand daar echt wakker van ligt. Die verschuiving is best, en best prima zelfs. Maar, als we BMW één ding op het hart mogen drukken – in dit stadium van de ontwikkeling waarschijnlijk kansloos te laat, maar toch – dan is het; neem de bizar gemakkelijke en vertrouwenwekkende rijbeleving van de F800R over naar deze F850R.

Tezamen met de nieuwe lijnen en het enthousiastere 853cc-tweepitsblok zou deze F850R wel eens een heel aangename verrassing kunnen worden. Naar verwachting presenteert BMW deze nieuwe middenklasse naked op de EICMA in Milaan, op 7 november aanstaande.

Afbeeldingen: Instituto Nacional da Propriedade Industrial
Foto: BMW Motorrad

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen