vrijdag 29 november 2024

Nieuwe Suzuki Hayabusa in 2021?

De aanloop naar de internationale beurzen, die al weer twee maanden achter ons liggen, brengt een geruchtenstroom op gang die een vergelijking met een tsunami glansrijk doorstaat. Maar de nieuwsstroom houdt nooit op. Dus wordt er al weer druk gespeculeerd over een nieuwe Hayabusa. Met een 1.440cc blok dat aan de Euro 5-norm voldoet.

BikeSocial meldt dat ze patenttekeningen van het blok van de nieuwe Hayabusa hebben opgegraven, samen met een aantal claims met betrekking tot de mogelijke specs en het ontwerp.

De grootste claim is dat de nieuwe machine een nieuw blok heeft met een veronderstelde capaciteit van ongeveer 1.440 cc, 100 cc meer dan de verdwenen 1.340 cc van de ‘oude’ Hayabusa. Die extra capaciteit is het belangrijkste wapen van de motorindustrie in de strijd tegen de steeds strengere emissievoorschriften. Door de toename van de inhoud kunnen ingenieurs verschillende brandstof- en ontstekingstuntjes bedenken die helpen om de uitstoot van schadelijke gassen te voorkomen.

Een ander kenmerk van de nieuwe motor is dat het frame slanker, lichter en slanker lijkt dan voorheen, waarbij de motorsteunen boven en achter de motor kleiner zijn dan bij de vorige motor.

Een van de aanwijzingen dat de patenten echt zijn en geen canard, is het emissiecontrolesysteem van de nieuwe motor. De bus (op een van de afbeelding gemarkeerd met 47), die zich aan de linkerkant van het frame net boven het blok bevindt, helpt te voorkomen dat benzinedampen in de atmosfeer ontsnappen door ze te absorberen voordat ze de kans krijgen om te ontsnappen. Het is het soort systeem dat de sleutel is tot het verkrijgen van een Euro 5 typegoedkeur.

Zoals bij de meeste patenttekeningen, die bijna altijd vrij beschikbaar zijn, geven de schetsen geen enkele aanwijzing over hoe de motor er zal uitzien. Hoewel: één stijlelement van de oude motor lijkt op de nieuwe motor te zijn overgezet: de dubbele uitlaatdempers. Want wat is een Hayabusa zonder?

Bron: VisorDown

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen