vrijdag 22 november 2024

Kawasaki Z H2: Kawa’s naakte 200 PK compressorbom

Kawasaki lanceert de meest radicale, technisch geavanceerde en krachtigste Z ooit: maak kennis met de Z H2. De 998 cc zware vier-in-lijn met compressor is goed voor – hou je letterlijk en figuurlijk goed vast – 200 pk en 137 Nm.

Walst over concurrentie
Kawasaki heeft een reputatie opgebouwd als het om woeste motoren gaat en met deze Z H2 bevestigt het dat nog maar eens keer. Met 200 pk walst het over gerenommeerde naakte spierbundels als de KTM 1290 Super Duke R (174 pk), Aprilia Tuono V4 Factory (175 pk) of Yamaha’s MT10 (160 pk) heen. Om al het brute vermogen te beteugelen beschikt de groene naked natuurlijk over de nodige elektronische hulpmiddelen. De Z H2 beschikt onder meer over: tractiecontrole, intelligent antiblokkeersysteem, cornering management, selecteerbare rijmodi en wheelie control.

Trellis frame
Het lijkt alle hens aan dek bij de Z H2, maar volgens Kawasaki maakt de allround beheersbaarheid hem toegankelijk voor een breder publiek. Voor het rijwielgedeelte grijpt Kawasaki terug op het vertrouwde Trellis- buizenframe. Brembo M4 remmen en een Showa BPF voorvork maken het rijwielgedeelte af. De Z H2 heeft rondom LED verlichting, een TFT-scherm, quickshifter en cruise control. Dankzij Bluetooth connectiviteit en de Rideology App kan je als rijder communiceren met je machine. Zo blijf je – via het scherm van een smartphone – op de hoogte van de rit- en motorinformatie. De Z H2 staat medio februari 2020 in de showroom in drie verschillende kleurcombinaties.

Ultieme Z
Toen de vier-in-lijn met compressor in 2015 zijn opwachting maakte in de spectaculaire H2 konden we nooit vermoeden dat het ooit een naked zou aandrijven. In de H2R leverde het volgens opgave nota bene meer dan driehonderd pk. (lees hier de test of kijk de video hier) Het maakt de Kawasaki Z H2 in een klap het vlaggenschip van de Z-reeks.

Foto’s: Kawasaki

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen