Wie iets belooft (zie Harley gooit alle registers open) moet het waarmaken ook en dat doet Harley-Davidson. Het lanceert de ene na de andere machine om verloren terrein goed te maken. Een van de nieuwkomers voor 2020 is deze Low Rider S. Het is een combinatie van een Softail-rijwielgedeelte, luxe veringcomponenten en de vette Milwaukee-Eight 114 motor. Het levert een motorfiets op met een hoog stuur en heel veel vermogen.
Agressieve rijhouding
De nieuwe Low Rider S lijkt op het model uit de jaren ’80 op basis van het Dyna-platform. Hij behoudt dus de beach-cruiser stijl, maar gaat er flink op vooruit qua vermogen en stuurcapaciteiten. Het maakt de Low Rider S krachtiger en wendbaarder dan ooit. Het hoge stuur trekt automatisch een deel van de aandacht naar zich toe. Het 2,2 cm motorcrossstuur staat op 9 centimeter hoge verhogers om de rijder in een agressieve, actieve rijhouding te plaatsen.
Vijftig tinten grijs
Voor een agressieve look zijn alle heldere afwerkingen vervangen door zwart. De aandrijflijn, het carterdeksel en de tankconsole zijn afgewerkt in Wrinkle Black. Het koppelingsdeksel en de inlaat zijn hoogglans zwart. Dempers en uitlaadschilden zijn Jet Black. Voorvork, kroonplaat, verhogers en stuur zijn matzwart. Het LED-achterlicht heeft een smoked lens. De wielen zijn afgewerkt in mat donkerbrons voor wat contrast met de zwarte look. Er zijn twee effen kleuren leverbaar: Vivid Black en Barracuda Silver.
Rijwielgedeelte
Het Softail-frame heeft een twee graden steilere balhoofdhoek (28°) dan de eerdere Low Rider om de motor flitsender te laten sturen. Een 43 mm upside-down voorvork veert de voorkant af, een instelbare monoschokdemper de achterzijde. Gezien het drooggewicht van 295 kilo kan de vering flink aan de bak. Dat geldt ook voor de dubbele 300 remschijven voor. De vorige Low Rider deed het nog met een schijfje.
Vet blok en prijs
De 1868cc zware Milwaukee-Eight 114 motor is de enige motoroptie voor de Low Rider S. Het blok levert 161 Nm koppel @ 3000 tpm en 93 pk @ 5020 tpm. De 2020 Low Rider S heeft een basisprijs van € 23,500 in Nederland en € 20,000 in België.
[…] dacht dat Harley-Davidson na de LiveWire en vrij recent de Low Rider S plus de CVO Tri Glide even op adem zou komen, heeft het mis. Flink mis mogen we zelfs wel zeggen, […]