Bajaj? Kennen we dat niet ergens van? Nou, echt wel! Het Indiase merk werkt al met heel veel andere motormerken samen en is zelfs grootaandeelhouder van KTM. Voor KTM maakt Bajaj motoren zoals de Duke 125 en Duke 390.
Vanochtend stuurde Triumph een persbericht uit dat het óók gaat samenwerken met Bajaj:
“Triumph Motorcycles en Bajaj Auto India zijn vandaag formeel begonnen met hun spannende, lange termijn, partnerschip (zonder aandelen) in Pune, India. Dit is een uniek moment, waarop twee bedrijven van wereldklasse, die zowel gepassioneerd als productgericht zijn, samenkomen om een gloednieuwe reeks “mid-capacity motorcycles” te bouwen.”
“Het partnerschap zal de twee bedrijven met hun respectievelijke sterke punten op het gebied van motoren met grote en kleine cilinderinhoud doen samenwerken om een reeks motorfietsen in het mid-capacity-segment te ontwerpen, te ontwikkelen en te produceren.”
200 – 750 cc
Het is iets dat al langer in de pijplijn zat, want ook in 2017 hebben we je hier al geïnformeerd over deze samenwerking. Begin vorig jaar bleek deze samenwerking plots flinke vertraging op te lopen, maar nu is de kogel dan eindelijk definitief door de kerk. De twee merken gaan nu écht aan de slag. En hoewel er in bovenstaande quote wordt gesproken over een ‘strategische samenwerking’, gaat het veel verder dan dat. We lezen dat de twee merken daadwerkelijk samen gaan ontwerpen, ontwikkelen én produceren. Oftewel: er worden samen motoren gemaakt. En wel met ‘grote en kleine cilinderinhoud’, hetgeen een omschrijving in de breedst mogelijke manier is. Toch lezen we iets verderop het volgende:
“De samenwerking zal een nieuwe reeks van motoren bouwen in het middensegment (200- 750 cc) en meerdere opties bieden om verschillende segmenten in deze klasse te bedienen. Het product aanbod zal begeerlijk en betaalbaar worden, met een gerichte prijsstelling vanaf € 2500 in India. Dit creëert nieuwe toegang voor het Triumph-gamma over de gehele wereld en zorgt ervoor dat Triumph kan concurreren in belangrijke grote segmenten van de wereldwijde motorfietsenmarkt en nieuwe klanten kan aantrekken voor het merk.”
Dat is meer duidelijke taal. Er worden dus motoren van 200cc tot 750cc ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd. Met een verkoopprijs vanaf €2500 in India. Of de motoren ook daadwerkelijk in Europa op de markt komen? Wellicht niet allemaal, maar het is ook voor Triumph interessant om kleine pak-m-beet 300cc-modellen op de markt te brengen. Dat is een gamma dat menig concurrent in Europa wél heeft, en Triumph niet.
Triumph Tiger 350?
Het is natuurlijk maar de vraag onder welke merknaam de motoren gebracht worden. Zien we binnenkort een Bajaj Street Triple? Of zal Bajaj graag meeliften op de premium-naam van Triumph, en zien we binnenkort een Triumph Pulsar? Meer waarschijnlijk is het dat we kleine Triumph’s gaan zien, die door Bajaj worden geproduceerd: de Triumph Tiger 350 en de Triumph Street Triple 250 liggen voor de hand.
Het is een samenwerking die we de laatste jaren vaker zien. De afzetmarkt voor kleine motoren in Europa is te klein, maar als je samenwerkt met een Aziatisch merk is de afzetmarkt plots heel ruim. Bovendien zijn de productiekosten in Azië een stuk lager, al heeft Triumph daar natuurlijk al de nodige ijzers in het vuur. De meeste van de Triumph-modellen worden immers al in Thailand gemaakt, zo vertelde Cees de Rooij, algemeen directeur van Triumph Benelux en Scandinavië, ons onlangs nog.