zaterdag 23 november 2024

Dit is de 2020 BMW S1000XR

Naast het nieuws van de volledig nieuwe 2020 BMW F900XR, zouden we haast voorbijgaan aan het feit dat ook de ‘dikke duuzend’ wordt geüpdatet voor 2020. Opmerkelijkste nieuws is echter dat hij iets niet krijgt wat velen wel hadden verwacht.

Want om maar met de deur in huis te vallen: de 2020 BMW S1000XR krijgt wél het nieuwe motorblok dat ontwikkeld werd voor de S1000RR, maar hij krijgt níet de variabele kleptiming die daar eigenlijk ook bij hoort. Waarom dat is? Daarvoor moeten we even terug naar 2015, het jaar dat de XR het levenslicht zag. De hoogpotige XR was bedoeld als comfortabele manier om van de zinderende vier-in-lijn te kunnen genieten. Iets minder giftig door een andere gearing waardoor het vermogen dan wel werd getemperd maar hij onderin juist beresterk werd.

Dat de S1000XR nu, in 2020, dan ook niet de variabele kleptiming van de RR meekrijgt is in tweede instantie logisch te verklaren: hij heeft het niet nodig. Variabele kleptiming zorgt er onder meer voor dat de S1000RR onderin sterker wordt zonder topvermogen te moeten inleveren. Aangezien de XR dat al is en bovenin toch niet nodig heeft, kan hij goed zonder. Opgelost!

Alle verbeteringen die in het S1000-blok zitten krijgt hij dus wel gewoon mee. Bijzonder is het wel dat hij nog exact hetzelfde presteert op papier. Net als zijn voorganger ligt het maximale vermogen op 165 pk bij 11.000 tpm en het maximum koppel op 114 Nm bij 9.250 tpm.

Een klein beetje nieuw

Sinds 2015 is dit de eerste volwaardige update dat het model krijgt; Een stille vernieuwing kort na zijn introductie daargelaten die de trillingen in het stuur tegenging. Op het eerste oog is het uiterlijk iets veranderd, met een paar nieuwe kapjes. Vernieuwd is ook het aluminium brugframe, waarbij de focus op meer flexibiliteit is komen te liggen en het blok een meer dragende functie heeft gekregen. In zijn geheel is de XR mede daardoor ook iets lichter geworden.

Wat betreft elektronica gaat het met rasse schreden vooruit. Dynamische ESA, een IMU – die systemen als hill hold en wheeliecontrol mogelijk maakt – en ga nog maar even door. Overigens krijgt hij ook het bekende BMW 6,5 inch TFT-scherm om al die hulpsystemen mee te besturen, wel zo handig. Kun je voortaan ook je telefoon aan je XR koppelen zodat je met de BMW Motorrad Connected applicatie navigatie op je scherm kan oproepen. Zeker op zo’n avontuurlijke XR geen overbodige luxe!

De 2020 BMW S1000XR zal vanaf € 20.550,- verkrijgbaar zijn. De volledige lijst met specificaties lees je in onze motorbase.

Foto’s: BMW Motorrad

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen