Aprilia presenteert de Tuono 660 als een conceptmodel, maar deze schoonheid ziet er zo productierijp dat we hem nog in 2020 verwachten. Het is een heerlijk vooruitzicht, maar het idee van een kentekenplaathouder op die prachtige kale kont doet ons gruwelen.
Rondborstig en rechtop
We zouden liegen als we het blok als een oude bekende bestempelen, maar we kennen het sinds deze week ook van de RS660. De basis kennen we al een paar langer. Deze staande twin is namelijk een gehalveerde 1100 V4 zoals die de RSV4 en Tuono V4 aandrijft. In de RS660 is het goed voor 100 pk, in deze Tuono 660 zijn dat er 95. De Tuono 660 wordt dus een iets rondborstiger rechtop-variant van de RS660.
Sportieve naked
De 95 pk moet meer dan genoeg zijn voor een prima pk-gewichtsverhouding. Aan de ene kant heb je daarvoor het krachtige blok, aan de andere kant het lichte aluminium frame en swingarm. Op papier moet de Tuono 660 prima uit de verf komen als sportieve naked met de nodige windbescherming om hem ook voor alledaagse ritten te kunnen gebruiken.
Elektronica van V4
De elektronica is rechtstreeks van de V4 geplukt. De motor beschikt over: traction control, wheelie control, cruise control, quick shift, Engine brake, rijmodi en bochten-ABS.