De BMF heeft een verklaring uitgegeven waarin ze alle motorrijders vraagt zich te onthouden van wat voor motoroverlast dan ook. Lawaai kan veroorzaakt worden door het moedwillig opjagen van toerentallen, het maken van wheelies, gebruiken van ongedempte uitlaten, bedenk het maar. BMF beweert ook dat niet iedereen houdt van motorlawaai, wat een enorme understatement is.
Duitsland gaat herriemotoren verbieden
De verklaring is uitgegeven nadat de BMF ‘klachten heeft ontvangen van publiek uit het hele land over luidruchtige motoren’.
De BMF raadt motorrijders af de motor van bepaalde aanpassingen te voorzien die het geluid van de motor kunnen verhogen. Ook vragen ze af te zien van het op hoge toerentallen door woonwijken rijden.
Ondanks dat ik zelf ook een motorrijder ben kan ik me wel vinden in het advies van BMV. Ik zelf woon aan een doorgaande weg en met mooi weer komen er veel motorrijders voorbij sommige motorrijders wel 3 of 4 keer in een uur tijd, Vaak zijn het ook de motoren me de meeste herrie pijpen. In de avond uren kunnen we soms de televisie niet verstaan en zitten dan ondanks het mooie weer met de schuifpui dicht.
Jammer dat er niet meer op gecontroleerd wordt, de herrie pijpen vergallen het voor een ander
Ook ik kan me helemaal vinden in bovenstaand artikel. Zelfs bij mijn eigen motor verbaas ik me over hoeveel lawaai hij maakt met de af-fabriek uitlaten. Wat mij betreft zou de geluidsnorm voor motoren aangescherpt mogen worden. Mijn verwachting is dat we (motorrijders) onszelf daarmee een groot plezier doen. De overlast van motoren (waardoor o.a. rivierdijken nu verboden terrein zijn voor motoren) wordt voor een groot deel veroorzaakt door het feit dat ze meer herrie maken dan de rest van het verkeer. Mijn verwachting is dat wanneer een motorfiets evenveel herrie maakt als een (sport)auto, er minder weerstand komt tegen motoren.