donderdag 21 november 2024

BMW’s F900XR maakt nieuwsgierig

Natuurlijk wist iedereen bij het zien van BMW’s Concept 9cento prototype dat er een productiemodel van moest komen. Dat is er nu daadwerkelijk. De F900XR oogt vanzelfsprekend niet zo woest en rauw als het conceptmodel, maar het is wel een motorfiets die nieuwsgierig maakt.

Sportieve kilometervreter
Dit kan zo maar eens de zoveelste motor zijn die comfort, sport en handelbaarheid moeiteloos combineert. BMW zet de motor neer als een sportieve kilometervreter met een actieve – zij het rechtop – zitpositie die goed is voor de nodige adrenaline. Waarvan akte. Om het nodige comfort te bieden, beschikt de XR over een verstelbaar windscherm.

Tien pk er bij
De staande twin is afgeleid van de huidige 850. In de F900XR meet het 895 cc en is het goed voor 105 pk (77 kW) @ 8750 tpm en 92 Nm @ 6500 tpm. Van 4500 tot en met 8500 beschik je over meer dan 87 Nm. Het 850-blok hoest ter vergelijking 95 pk @ 8250 tpm en 92 Nm @ 6250 tpm op. Met de verschillende rijmodi, Rain en Road zijn standaard, Dynamic en Dynamic Pro een accessoire, levert het blok precies het vermogen waar de omstandigheden om vragen. Het TFT-dashboard is dankzij BMW Motorrad Connectivity aan je mobiele telefoon te koppelen.

Rijklaar 219 kilo
De F900XR heeft een stalen brugframe waarvan het blok een dragend deel van uitmaakt. Het aangeboute achterframe is kort zodat het kontje eveneens kort en slank oogt. De zadelhoogte bedraagt standaard 825 mm, maar lagere en hogere zadels zijn beschikbaar. Het rijklaargewicht, inclusief 15,5 liter peut, bedraagt 219 kilo. Nu we toch in de cijfers zitten: de balhoofdhoek is 29,5°, de naloop 105,2 mm, de wielbasis 1521 mm, de veerweg voor 170 en achter 172 mm.

In goud en rood
De F900XR schreeuwt op papier al om breed inzetbare elektronische vering en die levert BMW dan ook als extra. Net als nog ontelbaar veel andere extra’s trouwens. Van het standaard spul is alleen de achterdemper op veervoorspanning en uitgaande demping te stellen. BMW levert een gouden variant en een rode.

De 2020 F900XR zal vanaf € 13.450,- verkrijgbaar zijn.

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen