Ja hoor, daar gaan we weer. Vanaf morgen is het hitteplan weer van kracht omdat hittegolf nummero drie van 2019 zich aandient. Nu vinden wij het hitteplan zelf altijd een beetje overdreven, maar feit is dat warmte rare dingen met een mens – en zeker een motorrijder – kan doen. Daarom toch nog maar een keer onderstaande tips. Iets met een gewaarschuwd mens telt voor twee…
1. KLEDING
Je zou denken dat het voor zich spreekt, maar motorkleding is voor velen plots geen must meer wanneer het zonnetje zich laat zien. We begrijpen het ergens verdraaid goed, want motorkleding is over het algemeen behoorlijk warm – in een leren motorpak in de volle zon rijden, kun je vergelijken met in je Adams of Eva’s kostuum in de zon gaan staan; dat is heet.
Alleen geeft dat zinderende asfalt niet alleen extra grip aan het rubber onder de motor, maar ook aan je huid wanneer het ermee in contact komt. Kort om; weersta de verleiding en kleed je goed aan. En ‘goed’ kun je op meer dan één manier interpreteren. Veiligheid voor wanneer het dan toch tot een onfortuinlijke val komt, staat op de eerste plaats, maar voorkomen is beter dan genezen.
Zowat iedere motorkledingfabrikant heeft anno 2018 doorwaaijasjes en broeken met ventilatie. Als je koel weet te bleven op de motor, behoud je je concentratie beter en verklein je de kans op brokken. Dat koeler tegelijkertijd ook comfortabeler is, is in dezen even bijzaak.
2. HANDSCHOENEN
Deze tip kan onder kleding geschaard worden, maar verdient een beetje extra aandacht. Het lijkt namelijk het eerste dat de motorrijder uittrekt wanneer de thermometer de 25 graden passeert. Als je net als wij de kriebels krijgt van een motorrijder die met een ontblote hand terugzwaait, hoeven we je niets meer wijs te maken, maar voor diegene die het normaal vindt hebben we een vraag: waar verdien jij je brood mee? Geheid met werk waarbij functionerende handen en vingers een pré zijn. Waarom ontdoe je je handen dan van die laatste verdedigingslinie omwille van wat verkoeling?
Ook wat handschoenen betreft zijn er tientallen – al dan niet honderden – mogelijke koelere alternatieven. Dunner materiaal en ventilatie zijn nooit een bevordering van de absolute veiligheid, maar hier geldt vooral beter iets dan niets.
3. KOELING
Heb je een motorfiets met veel windbescherming? Fijn, hé! Vooral wanneer het niet gigantisch heet is. Met temperaturen zoals nu is het eerder een vloek dan een zegen. Bekijk je ruit, wind-deflectors of andere rijwind blokkerende delen eens goed. Veelal zijn er mogelijkheden ze – tijdelijk – te verwijderen. Vaak wordt een motorfiets er niet knapper op, maar nood breekt wet. Rijwind is en blijft bewegende warme lucht zo warm als het nu is, maar nogmaals; beter iets dan niets.
Overigens kun je die rijwind wel inzetten in samenwerking met een koelvest. Die dompel je onder in water, waarna rijwind dat vocht doet verdampen, wat je helpt koel te blijven. Goede kans dat dergelijke vesten juist nu in de aanbieding zijn bij je dealer, want die spelen natuurlijk ook in op het warme weer.
4. HELM
De ene helm ventileert beter dan de andere, maar het hoofd – letterlijk – koel houden is met dit weer een must. Zorg dan ook dat alle ventilatie die je hebt benut wordt. Alle schuifjes open dus.
Ook een donker vizier, zonnevizier of zonnebril zijn aan te raden. Zo geef je je ogen rust en houd je overzicht tussen automobilisten die het waarschijnlijk ook warm hebben en dus rare fratsen uit (kunnen) halen.
5. JEZELF
Belangrijker dan welk stukje passieve veiligheid – kleding, handschoenen, helm – ook is de actieve veiligheid. Drink veel water. Dat is het devies. Zeker wanneer je langer op pad bent is de verleiding groot nog net wat verder te rijden om bij je bestemming te komen en dan is een plaspauze misschien niet waar je op zit te wachten. In dit geval is een plaspauze juist de perfecte gelegenheid even wat schaduw op te zoeken en opnieuw vocht tot je te nemen. Zo koel je af en ben je weer een beetje fris voor het komende stuk.
Denk ook aan zonnebrand, want de over het algemeen koelere motorjeans, doorwaaijasjes en zomerhandschoenen zijn vaak wat korter dan je vier-seizoenen-pak. Die ontblote huid verbrandt voor je er erg in hebt, omdat de rijwind de hitte de brandende zon verbloemt.
Foto: ANP
Warmte of niet veiligheid blijft nummer 1 wat mij betreft. Aan de buitenschil doe ik geen concessie, dat blijft een leren pak met leren zomerhandschoenen. Onder het leren pak is de kleding zo minimaal mogelijk. Vergis je niet in de schaar en brandwonden na een schuiver.
Helemaal eens met bovenstaand artikel. Ben ooit naar Marokko gereden midden zomer. Als je doorwaaikleding koopt. Zorg dat de rits volledig rond doorloopt. Vaak zijn de jasjes wat korter en hebben ze alleen een rits op de rug. Ik heb gehad dat bij een val, de jas wegschoof en mijn heup bloot kwam te liggen. Gelukkig reed ik maar 10 a 15km/u.