Men neemt een Panigale V4 en haalt daar – heel kort door de bocht – het kuipwerk vanaf en zet er een hoger en breder stuur op. Wat je krijgt als je dit door Ducati zelf laat doen? Een Streetfighter V4S met een 1100 cc Desmosedici Stradale-blok, goed voor 208 pk bij 12.750 toeren per minuut en een drooggewicht van 178 kilo (180 kilo bij de gewone Streetfighter V4). Rijklaar is het gewicht 199 kg voor de S en 201 kg voor de gewone versie. Het maximale koppel bedraagt 123 Nm bij 11.500 toeren per minuut.
Inderdaad, hier kon je echt nog maar een paar geleden op je gemak een WK Superbike-wedstrijd mee winnen. Ducati noemt het de Fight Formula en dat snappen we wel, zeker als je weet dat er standaard MotoGP-achtige wings op zitten en je kijkt naar het zeer uitgebreide elektronicapakket dat we al kennen van de Panigale V4. Met rijmodus, power modes, bochten-ABS EVO, traction control EVO 2, wheelie control EVO, slide control, motorrem control EVO, Ducati’s power launch en een quickshifter. Hoppa, wat een lijst waarbij we vergeten te zeggen dat de remmerij natuurlijk van Brembo is.
Toch kan het altijd gekker, want wanneer je een full-race Ducati Performance-uitlaat van Akrapovič laat monteren stijgt het vermogen zelfs naar een waanzinnige 220 pk. Ja, we hebben het hier nog steeds over een naked. O ja, met die uitlaat neemt het gewicht ook nog eens af met zes kilo.
Nog even terug naar de vleugels. Die moeten bij 270 kilometer per uur zorgen voor een downforce van 28 kilogram en dat lukt enkel doordat Ducati Corse, de raceafdeling, zich er mee bemoeide. Meteen een mooi voorbeeld dat ontwikkelingen in de racewereld nog altijd hun weg weten te vinden naar de straat.
Wij verwachten overigens dat je die 28 kilogram aan druk ook echt nodig hebt om de voorkant een beetje onder controle te houden, want de pk-gewicht verhouding is waanzinnig. Daarnaast geven vleugels je natuurlijk ook stabiliteit bij het aanremmen.
Zoals al te lezen was, is er natuurlijk een S-versie, met Marchesini-velgen en elektronisch geregelde Öhlins-vering (43 mm NIX30-voorvork en TTX36 monoshock achter) en stuurdemper.
Het meest opvallende aan de nieuwe Streetfighter is misschien wel dat Ducati claimt dat die ondanks al het geweld een comfortabele zithouding heeft. Wij kunnen niet wachten dat te testen, samen met de rest natuurlijk.
Prijzen volgen later.