zaterdag 23 november 2024

Icoon: Honda VFR750R RC30

Soms is iets zo iconisch dat een typenaam meer teweeg brengt dan de officiële benaming. De benaming Honda VFR750R doet gek genoeg eerder denken aan een ietwat stoffige sporttoermotor, terwijl het hier over een van de meest iconische motoren ooit gebouwd gaat. Juist het framekenmerk, een benaming voor binnen Honda zelf, en later voor connaisseurs.Inmiddels is dat framekenmerk de enige juiste benaming voor dit icoon geworden. Dit is de RC30.

Race- of straatmotor?

Honda was al een tijdje bezig met V4-motoren in het endurance wereldkampioenschap, en haalde veel van de vergaarde kennis nu naar deze straatfiets, die op haar beurt weer op de wereld gezet was zodat Honda aan het nieuwe World Superbike kampioenschap deel kon nemen. Daar moesten immers straatmodellen voor gebruikt worden. Kort samengevat is de RC30 dus een op een racemotor gebaseerde straatmotor om een racemotor van te bouwen. Slim van Honda, gaaf voor de motorliefhebber.

Vooruitstrevend

De techniek die op de RC30 terug te vinden is, was namelijk echt puur voor de racerij en voor die tijd haast uniek. Ook het feit dat alle motoren door Honda’s raceafdeling HRC met de hand gemaakt werden, is behoorlijk bijzonder. Maar ondanks dat de RC30 veel meer is dan enkel een optelling van alle delen, zijn veel van die delen meer dan exclusief. Een kleine greep uit de aanwezig techniek; aluminium tank, snelwisselsysteem voor het voorwiel, enkelzijdige achterbrug en U-vormige radiateurs. Allemaal met een functie. Want de tank zit hoog en dus moest het licht zijn. Het wisselsysteem en de achterbrug maakten wielen wisselen een fluitje van een cent, en door de radiateurs U-vormig te maken heb je meer koeloppervlak zonder de motor breder te hoeven maken. En dat is allemaal enkel extern, inwendig was de RC30 V4 ook behoorlijk vooruitstrevend.

Titanium

De 748cc 90 graden V4 had namelijk de eer om als eerste productiemotorblok titanium aan boord te hebben. Het superlichte materiaal werd gebruikt om het gewicht van de drijfstangen laag te houden. Hoe minder het weegt, hoe minder moeite het kost op gang te brengen. Ook de verliezen in energie richting de klepbediening moesten minimaal blijven, dus werden de nokkenassen niet door een ketting of tandriem aangedreven, maar in plaats daarvan koos Honda voor tandwielen. Die zitten direct op elkaar, behoeven geen spanners en slijtage is verwaarloosbaar. Dat geheel gecombineerd met de 360 graden krukas zorgde voor een vermogen van 118pk. Dat klinkt zelfs voor die tijd niet als gigantisch veel, maar juist de manier waarop het vermogen afgegeven wordt door de aparte ontstekingsvolgorde maakte de RC30 tot een apparaat met enorm veel potentie.

Meteen snel

Die potentie bleek wel toen de motor losgelaten werd op de circuits. Zo won Fred Merkel er meteen de eerste twee Superbike wereldkampioenschappen mee, en Joey Dunlop, Steve Hislop en Carl Fogarty reden er tijdens de Isle of Man TT flink wat overwinningen mee bij elkaar. Kortom, de RC30 was direct uit de krat snel. Geen jarenlange doorontwikkeling om aan te kunnen haken, maar van meet af de aanvoerder van de ranglijsten.

Unicum

Een andere lijst voerde de RC30 trouwens ook aan, namelijk de prijslijst. Met een verkoopprijs van ruim 30.000 gulden waren ze indertijd immens veel duurder dan directe concurrenten als de GSXR750R. Dat had natuurlijk alles te maken met het handwerk en de bijzondere techniek die erin zat. Neem het handgelegde glasvezel kuipwerk, maar ook de met de hand gelaste tank en frame. En natuurlijk brengt handwerk een bepaalde mate van speling met zich mee in afwerking, want elk handgemaakt onderdeel is anders dan de vorige. Al is de kans dat je die vergelijking tegenwoordig kunt maken erg klein, want de RC30 is nooit in erg grote getalen geproduceerd, en diegenen die er nog zijn worden door liefhebbers gekoesterd en vaak meer bekeken dan bereden. Een RC30 op straat treffen is dan ook haast een unicum.

Vakmanschap

Dat de RC30 ondanks zijn kleine productie-aantallen zo’n enorme invloed gehad heeft op de motorindustrie, is niets minder dan indrukwekkend. De RC30 is een meervoudig wereldkampioen, veelvuldig racewinnaar, de eerste echte racemotor voor de massa, en zonder meer is de RC30 een icoon. Een kijkje in de keuken van Honda benadrukt nog eens hoe speciaal de RC30 eigenlijk is. Puur vakmanschap.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen