Het is geen geheim dat Aprilia in zwaar weer verkeert. Het Italiaanse merk heeft het bijzonder moeilijk, zeker sinds de lokale scootermarkt enkele jaren geleden in elkaar stortte. De lichte tweewielers zorgden voor de cashflow, noodzakelijk om de motordivisie draaiende te houden. Maar ook daar kent het merk weinig succes. Ondanks goede resultaten (en pr) op de mondiale racecircuits heeft de RSV4 Superbike duidelijk te lijden onder de sterk afgenomen vraag naar sportmotoren. Terwijl ook een naked als de Tuono V4 z’n weg naar het grote publiek moeilijk weet te vinden.
Het zou kunnen dat het V4-blokconcept hier een rol in speelt, Aprilia was traditioneel immers sterk in het V-twin segment, waar het merk naam en faam maakte. Maar de 750 Shiver/Dorsoduro en de daaruit voortgekomen Dorsoduro 1200 en Caponord 1200 hebben desondanks ook moeite om serieus hoge ogen te gooien in de verkoopstatistieken. Toch lijkt Aprilia op basis van de bekende 90 graden V-twin nu wel door te schakelen. Het merk wil proberen in het middensegment meer voet aan de rond krijgen met een op de Shiver 750 gebaseerde SS-versie.
De fraai gelijnde Super Stradale concept komt uit de koker van Italiaanse designer Oberdan Bezzi en met het juiste prijskaartje moet deze sportieve twin toch in staat worden geacht weer eens wat verkoopsucces naar Noale te brengen. Rijwielgedeelte en blok komen zichtbaar van de Shiver, reken op een rijklaargewicht van ongeveer 200 kilo en een topvermogen van rond de 110 pk. Wel nog even wachten tot de EICMA, in november.
foto: Oberdan Bezzi