maandag 25 november 2024

Ducati Panigale V4R 2019

Ducati introduceert in Milaan ook de nieuwe versie van de Panigale: de V4R. En hiermee doet CEO Claudio Domenicali meteen naar eigen zeggen een gooi naar de ‘mooiste motor van de EICMA 2018’. Een prijs die overigens vaak naar Ducati gaat?

Vergeleken met de vorige ‘R’ modellen is deze nieuwe Panigale nog ‘gespecialiseerder’ door vele toepassingen die we kennen uit de MotoGP. Toch moeten we met deze snelheidsduivel op de weg kunnen rijden en levert hij 221 paardekrachten en 112 Nm koppel, als je er een volledig Akrapovic uitlaatsysteem op monteert, dan worden deze cijfers echter verhoogd naar 234 pk, wat weer lekker is voor gebruik op het circuit. Het kuipwerk en de ruit zijn ook aangepast. Uit de MotoGP zien we de toepassing van winglets gemaakt van carbon. Hiermee wordt de stabiliteit op topsnelheid en dus het vertrouwen in de motor enorm vergroot.

Ducati Panigale V4R 2019

De Desmosedici Stradale 1103 cm3-motor is bij deze de R-versie vervangen door de 998 cm3 Desmosedici Stradale R om te voldoen aan de limieten die zijn vastgelegd in het WorldSBK-regelement. Naast het toegenomen vermogen heeft Ducati ook een lager gewicht bereikt, waardoor het drooggewicht slechts 172 en het rijklaargewicht 193 kilo is. Grotere efficiëntie van de luchtinlaat zorgt ervoor dat de V4 sneller op toeren komt. Het resultaat is 221 pk vermogen bij 15.250 tpm, dat is 2250 tpm hoger dan bij de ‘gewone’ V4 met 1103 cc.

Maar er zijn meer leuke features op de motor te vinden: Ducati Traction Control (DTC) EVO, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Slide Control (DSC), Engine Brake Control (EBC) EVO, Auto tyre calibration, Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO, Full LED lighting with Daytime Running Light (DRL), GPS module, Lap Timer EVO, PIT limiter, Ducati Data Analyser+ (DDA+), Riding Modes, Power Modes, Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Multimedia System (DMS), Ohlins stuurdemper, Lithium-ion accu, Marchesini aluminium gesmede wielen etc..

Je begrijpt het, een zeer exclusieve motor, prijzen zijn ons nog niet bekend.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen