De nieuwe Suzuki Katana heeft een klep in de uitlaat. Met deze Suzuki Exhaust Tuning-klep wordt het koppelverloop van de motor beïnvloed. Maar hoe werkt zoiets?
De Suzuki Katana is een legende. Het was de snelste motorfiets ooit, met een uniek, origineel design, dat de vormgeving van motorfietsen een heel nieuwe richting gaf. Nu komt Suzuki met een nieuwe Katana. Het design daarvan is geïnspireerd op dat van de oorspronkelijke Suzuki GSX1100S Katana, die in 1981 werd geïntroduceerd. Daarmee houdt de vergelijking wel op, want de nieuwe Katana beschikt natuurlijk over modernere techniek. Zo heeft die als krachtbron een aangepaste versie van de vloeistofgekoelde 999cc-viercilindermotor uit de GSX-R1000 van het modeljaar 2008. Die had een redelijk korte boring-slagverhouding van 73,4 x 59 millimeter en wist er 185 pk bij 12.000 toeren uit te persen, met een maximum koppel van 117 Nm bij 10.000 toeren.
Straattuning
Aangezien de Katana geen circuitmotor is, maar een motor voor de openbare weg, heeft het motorblok een heel andere tuning gekregen, waardoor de vermogensafgifte is gedaald tot 150 pk bij 10.000 toeren, met een maximum koppel van 108 Nm bij 9500 toeren. Dat zit hem onder meer in de kleptiming en in de tuning van het motormanagement, dat Suzuki’s unieke SDTV-gasklepsysteem aanstuurt. Bij dit systeem heeft elk injectiehuis twee gaskleppen, waarvan er één door de rijder en één door het motormanagement wordt bediend. Zo kan het motormanagement de gasklepopening en de snelheid van openen bepalen aan de hand van de omstandigheden en de wensen van de rijder. Ultrafijn vernevelende tiengats injectoren zorgen daarbij voor een optimale verbranding en een laag brandstofverbruik. Het Low RPM Assist-systeem zorgt ervoor dat de motor soepel vanuit stilstand of lage snelheden wegrijdt en voorkomt dat de motor afslaat. Wat echter bovenal opvalt, is dat er balanspijpjes tussen de uitlaatbochten zitten en dat er een Suzuki Exhaust Tuning-klep in de uitlaat zit.
Tegendruk
Om het effect van die SET-klep te kunnen begrijpen, moeten we even terug naar de basis. Als een motor het benzine-luchtmengsel heeft verbrand, pompt de zuiger het uitlaatgas langs de uitlaatklep de uitlaatpijp in. Dat kost natuurlijk kracht, want het gas moet in de uitlaat langs allerlei bochten en restricties worden geblazen. Hoe meer ‘tegendruk’ dat oplevert, hoe meer kracht dat kost en hoe meer restgas er in de cilinder achterblijft. Dit gas zal dus bij de inlaatslag eerst expanderen, voordat de zuiger weer een onderdruk kan opbouwen, waarmee hij vers mengsel aanzuigt. Bij een hogere tegendruk blijft er dus meer verbrand gas in de cilinder achter en komt er minder vers mengsel binnen. Oftewel: de motor zal minder vermogen leveren.
MOTO73 25/2018
Wil je meer te weten komen over deze Suzuki Exhaust Tuning-klep? Je leest het in MOTO73 25/2018. Koop het nummer hier online of in de winkel.
Foto: Suzuki
Tekst: Peter Aansorgh