Wij motorrijders worden vaak onterecht bestempeld als hufters en luide asocialen. Maar in werkelijkheid zijn we welwillende mensen met een passie voor motorrijden. De KouwePotenTocht van dit jaar, met als thema ‘Jonkvrouwen en Kastelen’, laat zien hoe we met zijn allen rekening met elkaar kunnen houden.
Toen Motor.NL Media Company een mail ontving van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug, waarin werd gevraagd om contact op te nemen vanwege de geplande route over het grondgebied van de gemeente, reageerden we direct. We zijn namelijk ook een voorstander van het convenant ‘Te luid geluid is uit’ en steunen dit met verschillende titels. De gemeente vroeg simpelweg of er rekening kon worden gehouden met de bewoners. En dat is precies wat we hebben gedaan. Daarom is de route aangepast en loopt deze niet meer door Amerongen.
Het bedrijf Riders heeft voor a.s. zaterdag 28 een commerciële motortocht door Amerongen gepland met stop bij kasteel. Na vragen van de Werkgroep Motoroverlast Amerongen heeft de @gem_heuvelrug de organisatie gemaand niet door Amerongen te rijden. De route is omgelegd. Wij danken… pic.twitter.com/vH2Q7XSyyK
— Motoroverlast Amerongen (@MotoroverlastAm) October 25, 2023
Echter, een belangengroep uit Amerongen lijkt hier anders over te denken. Zie tweet boven deze tekst. Ze uiten hun dank aan de gemeente omdat deze RIDERS heeft “gemaand” om niet door Amerongen te rijden. Maar laten we eens goed kijken naar deze reactie.
Ten eerste wordt er gesuggereerd dat RIDERS een commerciële motortocht door Amerongen had gepland. Dit is echter onjuist, aangezien de georganiseerde rit individueel wordt gereden en er ook tussenstops zijn voor lunch en diner. Er is dus geen sprake van een grote groep motorrijders die luidruchtig door Amerongen raast.
Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?
Daarnaast wordt er gesproken over “de belangen van de bevolking”. Maar wie vertegenwoordigt deze belangengroep eigenlijk? Het lijkt erop dat zij hun eigen persoonlijke visie op motorrijders als overlastgevers projecteren op de hele bevolking van Amerongen. Dit is niet alleen generaliserend, maar ook onrechtvaardig ten opzichte van de vele motorliefhebbers die met respect en beleefdheid rijden.
Motorrijden is voor velen meer dan alleen een hobby, het is een passie die gedeeld wordt door mensen van allerlei achtergronden en leeftijden. Het stereotype beeld van de luide en asociale motorrijder doet geen recht aan de werkelijkheid. Er zijn talloze motorclubs en -groepen die zich inzetten voor goede doelen, zoals het organiseren van benefietritten voor zieke kinderen of het steunen van lokale gemeenschappen.
Laten we stoppen met het generaliseren van motorrijders als hufters en luide asocialen. In plaats daarvan moeten we erkennen dat zij juist welwillende mensen zijn die hun passie willen uitoefenen zonder anderen tot last te zijn. Wij willen dat buurtbewoners en motorrijders door één deur kunnen en dat er altijd ruimte is voor dialoog.
Goed verwoord; “wie vertegenwoordigt deze belangengroep eigenlijk?”
Prima commentaar misschien deze belangen groep eens uitnodigen om de sfeer en beleefdheid zelf te ervaren .
Dan zal hun kijk op de motorrijder en aanname dat wij herrie maken en in grote groepen Amerongen onveilig maken moeten bijstellen .
Inderdaad, nodig deze “belangengroep” eens uit om aanwezig te zijn bij een toertocht, waar een ieder zijn of haar tochtje wil gaan rijden. Alleen of met zijn vrienden. Laat deze “belangengroep” dan eens het gesprek(objectief wel te verstaan) met de timmerman, de loodgieter, accountant, chirurg, huisarts of wie dan ook die onder de motorhelm aan het rijden zijn. Dat zijn wij de motorrijders.
Mooi artikel het lijkt een goed idee om eens met alle belangen groepen aan tafel te gaan met van alle afgevaardigde een enkele persoon. en zeker geen tribune met toejouwers (ja toejouwers). wat ook zal helpen uit mijn ervaring is als er ritten gereden worden ivm open houden van dijken en andere wegen ( demonstratie / protest ) is dat er zeer duidelijke afspraken worden gemaakt over het te produceren geluid bij deze ritten met een mogelijk vervolg voor hen die wel lawaai maken ( mijn ervaring van de ritten van afgelopen jaren is dat men vindt dat er juist wel lawaai gemaakt moet worden)
Robbyboy 68