Op de Dag van de Stilte woonde ik een sessie bij hoe een dialoog te voeren. Het initiatief van de Stichting Geluidshinder Nederland (SGN) had een reden: het gesprek herstellen tussen motorrijders en de NEFOM – de club van burgers die zich keren tegen onder andere motorherrie. Ook aanwezig was de Motorrijders Actie Groep (MAG). Ik zal je de dialoogtechnieken besparen, maar de afloop van de sessie was hoopvol. Er komt een plan van aanpak, waarin motorrijders en NEFOM gezamenlijk optrekken tegen bovenmatig lawaai dat een kleine groep motorrijders veroorzaakt. SGN zet haar kennis en ervaring in om de benodigde middelen bij de overheid los te peuteren.
Dat de meeste motorrijders helemaal geen herriemakers zijn, bewees de laatste KouwePotenTocht maar weer eens. Bijna driehonderd motorrijders reden een uitdagende route tussen Heerenveen en Harlingen. Ik heb geen herriepijp gehoord en de stilte in Zuidwest-Friesland werd nergens geweld aangedaan. En zo hoort het. Zoals zo vaak gaat het om een kleine groep motorrijders die het voor de rest verpest. Die moeten we durven aanspreken, anders zijn we straks allemaal de klos. En waarom zou dat niet lukken? Ooit was alcohol in het verkeer een probleem. Tegenwoordig kennen we de BOB en is met drank op achter het stuur asociaal. De houding van motorrijders ten opzichte van motorherrie kantelt en neigt al naar irritatie. Wij zijn Motorrijders Tegen Lawaai (MTL) en dragen het MAG-initiatief Te Luid Geluid is Uit. Dat het ons serieus is, weet de NEFOM inmiddels ook.
Jan Kruithof: ‘Asfalt is met 100 km/u niet te verteren, niet door mij tenminste’