De afgelopen weken hoor je geregeld het woord ‘tweedeling’ in combinatie met ‘de maatschappij’. Zo’n tweedeling is altijd positief en negatief of voordelig en nadelig. Zoals voor bewoners van koop- en huurwoningen, gevaccineerden en niet-gevaccineerden, hoog- en laagopgeleide mensen, et cetera. De bewoner van een huurwoning bouwt geen gesubsidieerd vermogen op zoals de eigenaar van een koopwoning. Een gevaccineerde mag wel naar de bioscoop en het café, terwijl een niet-gevaccineerde de toegang wordt geweigerd. De inkomensverschillen tussen laag- en hoogopgeleide mensen nemen overdreven snel toe. In dat rijtje mogen we wat mij betreft ook motorrijders met en zonder lawaaipijp scharen.
Ik kan me zo maar voorstellen dat de eigenaar van een motorfiets met een originele, onberoerde fabrieksuitlaat straks wel langs de Vlist mag rijden, maar de eigenaar van een motorfiets met een lawaaipijp niet. Dat geldt binnenkort ook voor de weg over de dijk langs het IJsselmeer tussen Hoorn en Venhuizen, de IJsseldijk richting Deventer, de Beekhuizenseweg naar De Posbank en noem maar op. Zo’n tweedeling zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn waarmee we ‘Der NEFOM’ – de club van tachtig activistische anti-lawaaiclubs – monddood maken. Een soort van status quo tot 2035. Daarna zijn benzinemotoren toch verboden en zijn we aangewezen op elektrische. Dan snoert de stilte vanzelf het gekrakeel van de anti-lawaailobby.