vrijdag 22 november 2024

Het leed dat benzineverbruik heet

‘Vertel nooit hoe duur motorrijden is, daar wil geen lezer mee geconfronteerd worden! Een hobby mag geld kosten.’ Het was in 2006 één van de eerste MOTO73-lessen die ik, als verlegen stagiair, kreeg van de toenmalig hoofdredacteur. Tot op zekere hoogte kon ik erin meekomen en dan vooral dat gedeelte over een hobby, iets dat uiteraard niet alleen geldt voor motorrijders. Loop voor de aardigheid maar eens een showroom van (wielren)fietswinkel binnen of zoek op een tweedehands sloepje. Ik wens je alvast heel veel succes. Of sterkte. Als er sinds 2006 echter iets veranderd is, dan wel de benzineprijs. Op dit moment zakt íe gelukkig ietsje, maar toen ik in mijn stagetijd tankte – een echt klusje voor een stagiair – lag de gemiddelde benzineprijs voor Euro95 zonder E10-rooizooi net iets boven de 1.30. We kregen in die periode dan ook weinig vragen over benzineverbruik. Sterker nog, geen eentje. Sinds 10 maart 2022, de dag dat een liter Euro95 op sommige plaatsen in Nederland 2,502 euro kostte, wel en dat zet ons schaakmat, klemvast en tegelijkertijd ook met de rug tegen de muur.

Pijn aan de pomp? Zo besparen wij! ‘Ik rij 5 km/u langzamer’

Natuurlijk snappen we dat jullie verbruikcijfers willen zien, alleen verbruikscijfers tijdens een introductie, test of fotoshoot zijn totaal niet representatief vanwege bijvoorbeeld de vaak vrij hoge gemiddelde snelheid. Ook bij het opgegeven benzineverbruik door een fabrikant kun je vraagtekens zetten. Een knappe kop die het voor elkaar krijgt, precies dat verbruik te behalen. Ik ben zelf in ieder geval nooit ook maar een klein beetje in de buurt gekomen. Dat niet alle fabrikanten deze cijfers hebben of willen vrijgegeven, helpt evenmin. Kortom, wij kunnen enkel benzineverbruik melden waar je helemaal niets aan hebt en daarom hebben wij besloten ze niet in de technische gegevens op te nemen. Het enige dat we er mee zouden kunnen bereiken, is jullie op het verkeerde been zetten en dat is nou net precies niet wat we willen bereiken met onze testen.

Ps. hier vind je wel een groot aantal bespaartips, want minder betalen willen we uiteraard allemaal!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen