zaterdag 29 maart 2025

Boudewijn Geels: ‘Helmveiligheid is veel belangrijker dan iedereen beseft’

De superman-zonder-cape die me van mijn helmpijn ging afhelpen, bleek een goedlachse kerel die werkelijk álles van motorhelmen weet. En die met zijn CASTODIAN Foundation vast van plan is om het aantal doden door onveilige helmen en dito gebruik te verminderen.

Bart Groothuijze (51) reageerde op mijn eerdere column over mijn knellende Schuberth C4. Twee weken geleden toonde ik mijn helse helm in het Van der Valk Hotel in Utrecht. Bart had gereedschap bij zich, maar de klus bleek lastiger dan gehoopt, dus nam hij het ding mee naar zijn huis in Wanroij. Nu zit ik opnieuw met een matzwarte motorhelm op mijn hoofd bij Van der Valk, en doet de bediening wederom alsof dat volkomen normaal is.

‘En?’ vraagt Bart, toch wel enigszins gespannen. ‘Volgens mij voel ik inderdaad verschil,’ antwoord ik. ‘Maar hij zit nog steeds veel strakker dan de stokoude Bayard die ik uit arren moede maar weer in gebruik heb genomen.’ Bart knikt tevreden: ‘Dat moet ook.’

Ik zie niets bijzonders aan de helm, maar Bart is er flink mee in de weer geweest. Het hele binnenwerk heeft hij eruit gehaald én gewassen. ‘Ja, dat wassen was nodig.’ Beschaamd staar ik naar mijn cappuccino. ‘Ehh, was het een moeilijke operatie?’ Bart: ‘Het was te doen, maar een helm groter maken is wel complexer dan een helm kleiner maken. Je tast namelijk al snel de stevigheid aan.’

Boudewijn Geels: ‘Mijn helm knelt. Op het puntje van mijn voorhoofd’

Ik vertel dat ik het piepschuim had willen indeuken met een gloeiendhete lepel. Hij: ‘Dat is dus niet handig, want dan wordt dat piepschuim daar hard, en absorbeert het de klap niet meer.’

Bart laat zien wat hij heeft gedaan. Hij heeft het zelfs gefilmd. Mijn hoofd is, zegt hij, ellipsvormig en recht van achteren, ‘zonder rare uitsteeksels’. Dus heeft hij de ventilatieschacht aan de achterkant van de helm enkele millimeters afgeschuurd. Vervolgens heeft hij het piepschuim onder de keiharde nylon rand aan de voorzijde juist opgevuld, zodat die rand niet meer in mijn voorhoofd snijdt. Omdat Bart achter meer heeft weggehaald dan hij voor heeft aangebracht, zou de helm nu precies moeten passen. ‘Het is millimeterwerk.’

Alle garanties van de fabrikant zijn hiermee zeker vervallen? ‘In principe wel. Maar een helm die je niet opdoet omdat hij knelt, gaat je ook niet beschermen.’ Goed punt.

Wat maximaal goed helpt tegen crashen: gewoon niet motorrijden. Als dit prachtblad me de ruimte zou bieden, zou ik de transcriptie van Barts in totaal twee uur durende helmencollege integraal afdrukken. De lezer zou zich geen moment vervelen. Toch heeft de motorhelmenexpert zelf geen motorrijbewijs. Grijnzend: ‘Toentertijd was dat voor mij en de andere verkeersdeelnemers het meest verstandig.’

Ik klap het losse deel mijn systeemhelm omhoog en neem een slok cappuccino. ‘Hee, hij knelt nog steeds niet!’ Bart: ‘En anders ga ik er gewoon nog een keer mee aan de slag, want hij móét honderd procent goed zitten. Helmveiligheid is veel belangrijker dan iedereen beseft, de fabrikanten en verkopers van helmen incluis, want die willen gewoon tegen zo hoog mogelijke marges helmen verkopen. Wij van CASTODIAN voelen ons vaak een roepende in de woestijn.’

Tot slot heeft Bart nog een duizelingwekkend getal ter overpeinzing – ook voor lezers van dit blad die bijvoorbeeld wettenmaker en handhaver zijn. ‘Wist je dat elke verkeersdode in Noordwest-Europa de maatschappij 7,2 miljoen euro kost?’

Ik schud verbluft mijn hoofd. Dat ik een helm op heb, voel ik niet eens.

Bart Groothuijze van CASTODIAN Foundation heeft als missie onveilige helmen van de weg verbannen.
Boudewijn Geels
Boudewijn Geels
Journalist, columnist, schrijver. Van integratie tot Ivo Niehe, van Mocro Maffia tot Marcel van Roosmalen, van herintredende gitaargoden tot eigenzinnige voetbalcoaches. Met eerbied voor de feiten, maar als het even kan ook met een toefje subtiele humor.

2 Reacties

    • Inderdaad een “rare” quote, maar dat zal wel iets met produceren en consumeren cq economische schade te maken hebben …………..denk ik. Iedere dode is er gewoon 1 te veel.
      Ik zweer trouwens bij een integraalhelm, want ik ben ooit eens in 1990 onder uit gegaan waarbij de vulling van het kinstuk naar buiten kwam.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen