Vooruitblik: MOTO73 test Triumph Speed Triple RS

Door Redactie in Testen, zondag 18 Feb 2018 11:02
Op zowel straat als circuit! Triumph Speed Triple RS 2018

Deze week rijdt MOTO73 met de Triumph Speed Triple RS. Het nieuwe 2018-model tilt de Speed Triple-familie naar een nog hoger niveau. Meer pk's, minder kilo's en doorontwikkelde elektronica maken ons reuze nieuwsgierig. Eddie de Vries test de nieuwe Brit en zal daarvan uitgebreid verslag doen in MOTO73, en natuurlijk ook op MOTOR.nl. We blikken nu even vooruit!

Nu al de verrasing van dit jaar?
Eigenlijk wel! Wie had immers nog gerekend op een nieuwe Speed Triple? We hebben de Eicma al lang achter de rug en ruimschoots bijgekomen van al het andere motornieuws trok Triumph plotseling het doek van de nieuwe driecilinder. Hadden we in 2017 nog een S- en R-editie, presenteren de Engelsen nu de RS. De S bestaat nog steeds, de RS is nu het absolute topmodel die z’n pijlen richt op het circuit. Daarmee adopteert de Speed Triple de naamgeving van de Street Triple, die ons vorig jaar al liet kennis maken met de RS-naamgeving. Beide modellen profiteren overigens van de doorontwikkeling, dus ook de S mag de straat op met het nieuwe sterkere motorblok.

Hoe zit dat nou precies met het nieuwe motorblok?
Triumph heeft de 1050cc-driecilinder doorontwikkeld en 105 nieuwe motoronderdelen zijn daar getuige van. Het blok draait lichter dan voorheen, door onder andere een lichtere krukas te monteren en de hoeveelheid motorolie in het blok te verlagen. Het vermogen is gestegen van 140 naar 150 pk, waarbij de verhoogde compressie dankzij de nieuwe cilinderkop de moeite van het noemen waard is. We mogen gerust verwachten dat het blok nu feller is, makkelijker op toeren komt. De versnellingsbak en koppeling zijn trouwens ook aangepast, maar we weten nog niet precies hoe en wat. Daarover later meer!

Luxe dashboard
Het nieuwe verticaal instelbare TFT-dashboard is kleurrijk en 5-inch groot. We kennen ‘m in de basis al van de Street Triple RS en daarvan weten we dat het een uitstekend instrumentarium is. De nieuwe boordcomputer voorziet het dashboard van enorm veel informatie, terwijl de lay-out van het dashboard meeschakelt met de ingeschakelde rij-modus. De RS beschikt trouwens over een Track-rijmodus, waarbij we erg nieuwsgierig zijn naar de werking van de tractiecontrole omdat de IMU nieuw is. Gelukkig rijden we de RS op het circuit van Almeria, dus de werking van de Track-instellingen voor de tractiecontrole zullen we absoluut uitproberen.

Waarop nog meer te letten?
Het meest nieuwsgierig zijn we natuurlijk naar het vernieuwde stuurgedrag. De Speed Triple RS is lichter dan ooit en gezegend met een NIX30-voorvork en TTX36-schokdemper, beide van Öhlins. Geschoeid op Pirelli Diablo Supercorsa's is het klip en klaar; deze RS richt z'n pijlen op het circuit. Dikke monoblocs van Brembo benadrukken dat nog eens. Toch was die set-up met top-onderdelen van Öhlins vorig jaar ook al voorbehouden aan het R-model. Echter, Triumph heeft ook werk gemaakt van de flex in het frame en zoals reeds gezegd is de Triple afgevallen. Dat moet resultaat opleveren!
Maar, Triumph heeft ook het gebruiksgemak niet uit het oog verloren. Een nieuw keyless-systeem is daar een voorbeeld van, met ook een nieuwe joystick op de linkerstuurhelft en verlichting van alle bedieningsknopjes. En zo lijkt Triumph niet vergeten hoe de Speed Triple ooit zo groot is geworden; door naast hooligan en scheermes óók gewoon verschrikkelijk vriendelijk en praktisch te zijn. 

Woensdag vind je Eddie's eerste rij-indruk hier op MOTOR.nl. Later in MOTO73 volgt een zeer uitgebreide rij-test. Heb je nog geen abonnement? Hier  scoor je al een halfjaarabonnement voor €38.
 

 

Tags:

Gerelateerde artikelen