Vooruitblik: MOTO73 test Husqvarna 701 Vitpilen

Door Nick in Introductie, dinsdag 20 Mrt 2018 10:03
Urban hip doen in Barcelona! Introductie 701 Vitpilen

Deze week rijdt MOTO73 met de Husqvarna 701 Vitpilen. We zijn met pappen en nat houden lang aan het lijntje gehouden, maar eindelijk is de Vitpilen nu daar. Nick Enghardt test de neo-retro met Zweedse roots en zal daarvan uitgebreid verslag doen in MOTO73, en natuurlijk ook op MOTOR.nl. We blikken nu even vooruit!

Het wachten voorbij
Nou, we moesten er even serieus voor in het archief graven, maar in 2014 – weet u het nog, die goeie ouwe tijd? – zagen we voor het eerst een Vitpilen onthuld worden. Dat ging wel om de 401-versie, mind you. Maar, de toon was desondanks gezet en de woorden waren weinig dan lovend. Een heel moderne interpretatie met een meer dan klassieke naam; wat kan er mis gaan? Bij die op de KTM 390 Duke gebaseerde modellen zou wat meer vermogen wellicht leuk zijn, maar gelukkig kregen we in november het jaar erop ook een 701-uitvoering voorgeschoteld. Natuurlijk zat dat studiemodel vol zaken die de productiefase nooit gingen halen, maar potverdrie; wat een waanzinnig vooruitzicht was dat.

Husqvarna 701 Vitpilen Concept en productiemodel
Pluspunten
De productieversie lijkt er ook te mogen zijn, hoor. Stiekem heeft meer dan verwacht het gehaald van concept naar productiemodel. De open luchtfilter zou het nooit gaan redden, maar een blik langs beide machines verraadt dat Husqvarna echt niet zomaar een kentekenplaathouder en spiegels gemonteerd heeft. Het rijwielgedeelte en blok zijn in de basis geleend van de 701 Enduro – welke weer op KTMs 690 Duke gebaseerd is – wat een ferm vinkje achter de afdeling sturen zou moeten zetten. Kijk je verder dan dat, en dan zie je dat zeker qua afmontage gekozen is de prijs te drukken met wat meer doorsnee onderdelen. Wat heet, de titaniumnitride-gecoate WP-upsidedown-voorvork heeft plaats gemaakt voor een eenvoudiger exemplaar, die nog steeds volledig instelbaar is, terwijl ook het tweetal Brembo M50-remklauwen vervangen zijn voor een enkele wat conventionelere remklauw van dezelfde fabrikant. Verder kun je stellen dat de 701 Vitpilen toch echt wel heel erg lijkt op zijn studiemodel, en dat is goed. Immer blijft de vrees dat een fabrikant na zo’n grandioos concept plots alles eraf trekt dat hem ooit interessant maakte. Pluspunten voor Husqvarna in dezen.

Slangenmens
Waarschijnlijk hebben ze bij Husqvarna het blok en bijbehorende elektronica niet één op één van de 701 Enduro geleend, maar het toch ook een eigen karakter gegeven. Desalniettemin produceert het blok nog altijd 75 pk en 72 newtonmeter koppel, wat met twee balansassen aan boord een stevig de bocht door te trekken machine zou moeten betekenen. De zit an sich lijkt niet veel anders dan op het studiemodel, anders dan dat de voetsteunen beduidend lager gezet zijn. Omwille van het comfort, naar alle waarschijnlijkheid. Extremiteiten zullen de caféracer-achtige niet vreemd zijn, maar zo hoog als de remschakelset op het studiemodel zat, houd geen (slangen)mens het lang uit aan boord.

Schreeuwen om bochtjes
Nu is het een kwestie van de koffer volgooien en richting het vliegveld, aangezien we morgen in Barcelona verwacht worden voor de officiële presentatie. We rekenen erop dat we vooral het betere slingerwerk voorgeschoteld krijgen, aangezien de Vitpilen zelfs op de foto’s al schreeuwt om op bochtjes afgevuurd te worden. Dat gezegd hebbende, past ook het urban-imago hem als een maatpak, dus wellicht dat we door Husqvarna ook nog het hippe stadsleven van de Catalaanse hoofdstad in gestuurd worden. Hoe de Vitpilen daar bij vaart…

Vrijdag vind je Nicks eerste rij-indruk hier op MOTOR.nl. Later volgt in MOTO73 nummer 7 – dat uitkomt op 29 maart - een zeer uitgebreide rij-test. Heb je nog geen abonnement? Hier scoor je al een halfjaarabonnement voor €38.

 

Motorbase

MB Vitpilen
Husqvarna Vitpilen 701
Cilinderinhoud 693 cc
Vermogen 75 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen