Vijf vragen: Yamaha XSR900 en XSR700 Sport Edition

Door Redactie in Introductie, donderdag 01 Feb 2018 12:02
Wij reden de deze week aangekondigde retrospecials al! Sport Edition XSR900 XSR700

Begin deze week was daar plots het persbericht van twee flink aangepakte en aangeklede Yamaha XSR-modellen. Deze XSR700 en XSR900 gaan na tussenkomst van Yamaha Motor Nederland door het leven als Sport Editions.

Alleen kwam het iets minder plots dan je zou denken, plus Nick Enghardt en Ad van de Wiel mochten er vast mee rijden. Eenmaal terug op de redactie grepen we het stel bij de lurven en stelden de vragen die gesteld moeten worden.

Wat zijn het?

‘De XSR900 en XSR700 Sport Edition zijn feestelijk aangeklede specials die alleen in Nederland te koop zijn. Exclusieve motorfietsen dus.’

Waarom reden jullie ze amper een dag na de aankondiging in de media?

‘Lang leve oplettende lezers. In de Yamaha-prijslijst stonden - lang voordat de Sport Editions officieel bestonden – de prijzen al vermeld. Hadden wij niet gezien, gelukkig hadden onze lezers wel hun leesbril op. Als dank voor ons zwijgen, mochten we van Yamaha beide retro’s als eerste rijden.’

Lekker gereden?

‘Testen op de grens van januari en februari is geen onverdeeld genoegen. De wind giert, de neerslag is zo maar wit en het wegdek is chronisch nat. Geen ideale testomstandigheden dus.’

Wat hebben jullie desondanks geleerd?

‘Dat de twee- en driecilinder in respectievelijk de XSR700 en XSR900 nog altijd geweldige stukken techniek zijn. Wat bouwt Yamaha de afgelopen jaren inspirerende blokken. De XSR900 reageert nog altijd vrij giftig op het gas, maar heeft de oplossing aan boord: een tammere rijmodus. De XSR700 heeft dat helemaal niet nodig. Die kun je gewoon openschroeven en dan is het maximaal genieten van de daadkracht van deze kleine twin.’

Maken de accessoires het verschil?

‘Op twee vlakken zeker: het Akrapovic uitlaatsysteem laat de motoren nog net iets bruiner en potenter klinken. Of het vermogens- en gewichtswinst oplevert kan Yamaha nog niet zeggen, zo nieuw zijn de modellen nog. Waarschijnlijk luidt het antwoord twee keer ‘ja’, maar alleen al voor het geluid en de looks is het uitlaatsysteem geslaagd. De andere extra’s maken de XSR900 en XSR700 zeker specialer. Het kleine windscherm misstaat beslist niet op deze retro’s, de mooie rem- en koppelinghendels zijn fraai en dat geldt ook voor het eenpersoonszadel op de XSR700 en het afdekkapje voor het duozadel op de XSR900.’

Zijn de Sports Editions ook daadwerkelijk sportiever?

‘Van hetere nokkenassen en dergelijke is geen sprake, het frame is niet versterkt en de remmen zijn gewoon dezelfde zoals die op de standaardfiets zitten. Wel stuurde Yamaha ons op pad met Öhlins-spul. De XSR700 is uitgerust met FSK 100 voorvorkveren en een STX 46 schokbreker. Dat kan iedereen bestellen en zelfs op zijn eigen gewicht. Op de XSR900 wordt het allemaal nog een stukje exclusiever met en NIX 30 voorvorkcartridge, voorvorkveren en een STX 46 schokdemper. Niet schrikken van de prijzen overigens. Bij de Sport Editions zonder Öhlins spul hoeft dat sowieso niet: De XSR700 Sport Edition kost € 10.299, voor de 900 betaal je € 13.499. Let op: dat is zonder het Öhlins-spul. Hetzelfde spul dat op een zonnige droge dag mogelijk het verschil kan maken op een slingerweg, maar niet in februari.’

Foto's: Yamaha en Pim Hendriksen

Motorbase

6654
Yamaha XSR700
Cilinderinhoud 689 cc
Vermogen 75 pk
bouwjaar 2018
6655
Yamaha XSR900
Cilinderinhoud 847 cc
Vermogen 115 pk
bouwjaar 2018
Tags:

Gerelateerde artikelen