vrijdag 29 maart 2024

Vijf vragen: Triumph Speed Twin

Terwijl het weer in Nederland op standje ‘druilerig’ stond – ‘grauw’, ‘fris’ of ‘gewoon vies’ past ook – mocht onze jongstgediende zich onder de Spaanse zon op Mallorca uitleven met de Triumph Speed Twin. Met de sjaal goed dichtgeknoopt ter bescherming bellen we Tom van Appeldoorn even.

Overigens kan de nadruk op ‘even’, want Tom is ondertussen alweer op weg naar Nederland om solidair mee de kou in te gaan en de test om te zetten in een testverhaal. Hieronder ons korte telefoongesprek voor het verbroken werd, zodat Tom de taxi naar het vliegveld kon halen.

Het lijkt op het eerste gezicht alsof Triumph een 1200cc blok in de Street Twin gehangen heeft, maar wat verwachtte je er zelf vooraf van?
Op het tweede gezicht ook hoor! Hoewel hij van een afstandje redelijk groot lijkt, merk je in het zadel dat hij toch redelijk smal is. Misschien is rank een goede beschrijving. Hoewel de tank tweeëneenhalve liter meer benzine huist, is hij voor mijn gevoel niet veel groter dan die van de Street Twin. Dat zag ik al tijdens de presentatie op de vooravond van de rit. Mijn verwachting vooraf? Tja, als hij er sterk op lijkt, zal het qua rijden ook vast vergelijkbaar zijn.

Maar, is ‘ie nog een beetje snel, deze Speed Twin? 
En of. Aan de basis van de Speed Twin ligt natuurlijk de 1200cc HP-tweecilinderblok. HP Staat hierin overigens niet voor horsepower maar voor High Power. En dat is niet gelogen. Het blok heeft een zogenaamde Thruxton-afstelling gekregen waarbij gebruik gemaakt is van een lichtere krukas. Ook is de compressieverhouding iets verhoogd. Daarmaa produceert het blok 97 pk bij 6.750 toeren en 112 Nm koppel bij 5.000 toeren. Van zijn plek komt hij dus zeker. Overigens heb je eigenlijk over zijn hele toerenbereik minimaal 100 Nm koppel tot je beschikking, pas bij ongeveer 6.800 toeren dipt hij onder die grens.

Hoe is je opdeling als je het in procenten uitdrukt, hoe veel Street Twin en hoe veel T120 Bonneville is het?
Poeh, lastig. Ik zou de vergelijking leggen tussen de Thruxton en de T120, aangezien hij toch echt bedoeld is als het iets minder uitgesproken, maar prettiger rijdende broertje van de Thruxton. In dat vergelijk zou het 80-20 zijn in het voordeel van de Thruxton. Ik vraag me wel af of de Street Twin de T120 niet teveel in zijn schaduw zet. Voor slechts 100 euro meer heb je de Speed Twin namelijk die zowel krachtiger is, beter stuurt en ook net wat scherper oogt.

Wat viel je uiteindelijk het meest op?
Wat opviel is hoe makkelijk je aan de Speed Twin went. Heb je eerder met nieuwerwetse Triumphs gereden, dan is de knoppenhandel als thuiskomen. De zit is prettig. Dat komt mede doordat het zadel – dat op een ouderwets wasbordje lijkt – stiekem iets gekuipt is. Het stuur is lekker breed, waardoor de zithouding aanvallend is. De voetsteunen zitten verder naar voren dan het geval is op de Thruxton en zijn voor mijn lengte (Tom is 1,75m, red.) perfect. Iets langere rijders zullen ze nog iets verder naar voren willen hebben. 

En wat viel er tegen?
De Brembo remmen aan het voorwiel zijn misschien iets té goed voor de Speed Twin. Ze bijten echt en met de 196 kilogrammen, die de Speed Twin droog weegt, voelt hij als je op snelheid hard aanremt voor een bocht soms net ietwat onwennig en zwaar. De Pirelli Rosso Corsa III’s zijn in die optelsom misschien ook ietsjes te sportief. Die moet je echt warmrijden om het maximale eruit te halen, iets wat je niet echt doet met de Speed Twin. Graag zou ik ‘m eens rijden met echte sporttoerbanden. Al met al is de Speed Twin overigens prima qua vering en banden, maar ga je hem echt sportief rijden, zoals op de bergwegen van Mallorca zo leuk is om te doen, dan komt hij net ietsjes te kort op sommige vlakken. Voor een klassiek ogende sporttoermachine is het echter zeker prima in orde. Iets kalmer aan rijdend komt hij dan ook sterk de verf.

O, ja. Weet dat we eigenlijk vijf vragen doen, maar de prijs, weet je die al?
Weet ik zeker! Met de enkele zwarte lakkleur ben je 15.000 euro kwijt. Wil je tweekleurslak, dan ben je nog eens 350 euro kwijt. Maar voor je er zeven vragen maakt… de taxi is er en ik ga mijn vlucht halen en me mentaal voorbereiden op het heerlijke Hollandse weer. 

Foto: Chippy Wood / Kingdom Creative

[justified_image_grid ids=28039,28040,28041,28042]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen