Vijf vragen over de Kawasaki Z900RS

Door Sharon in Introductie, donderdag 30 Nov 2017 11:11
Ad van de Wiel reed in een zonnig Spanje de eerste meters met de Z900RS en concludeert: dit is een dijk van een machine. Vijf vragen over de Kawasaki Z900RS

Waarom zoveel enthousiasme?

Met een basis als de Z900 moet je wel erg je best doen om de zaak te verstieren, maar de RS verschilt meer van die geliefde naked dan je denkt. Toch pakken alle wijzigingen positief uit omdat de RS daardoor perfect aansluit bij de doelgroep: motorrijders tussen de 35 en 55 jaar oud die liever ontspannen dan gehaast rijden.

Hoe bereikt Kawasaki dat?

De vier-in-lijn heeft meer puf bij lage toerentallen en dat levert een heerlijk koppelrijk blok op. De volledig instelbare vering is standaard iets zachter ingesteld. Het hele rijwielgedeelte sluit mooi aan bij die relaxte insteek. De geometrie is iets luier en het stuur staat hoger en verder naar achter. Ver naar voren reiken zoals op de Z900 is niet nodig, een ontspannen zit is het resultaat. Het zadel moet echt apart benoemd worden: dat is van wereldklasse.

Waarom geen vier-in-vier uitlaatsysteem en stereoschokdempers? Het is toch een retro?

Kawasaki noemt het zelf een modern classic en ik geef ze gelijk ook. De Z900RS is tegelijkertijd een hommage aan de Z900 uit 1972 als een eerbetoon aan moderne rijeigenschappen. Kawasaki combineert die twee uiterst smakelijk. Zeker in het bruin-oranje staat er ogenschijnlijk een prachtige klassieker, maar hij presteert op hedendaags niveau.

Waarin blinkt hij dan uit?

Het blok is heerlijk romig en pakt stevig op na langzame bochten. Het voelt alsof het blok dikker is dan 900cc en alsof het zich voordoet als twin. Zalig rijden op deze manier. De bak is voortreffelijk, maar schakelen hoeft amper. Het geluid voert je weer terug naar de tijden dat je als kleine jochie stoere mannen op luidruchtige motoren zag wegrijden. Diezelfde stoere mannen konden alleen maar dromen van de rijeigenschappen van de RS. Zeker als je het tempo aanhoudt waarvoor de motor is bedoeld, stuurt het neutraal, licht en voorspelbaar. Voer je het tempo op dan sluipt er logischerwijze iets van onrust in, maar de vering is voor en achter volledig instelbaar. No worries dus. De remmen doen het prima en je moet echt zoeken om iets negatiefs te vinden.

En waar kom je dan op uit?

Een enkele keer is het blok in combinatie met de injectie wel erg gretig, maar na drie minuten weet je niet beter. In een overvol Barcelona liet hetzelfde blok zich ook tot op de tien toeren nauwkeurig doseren.

Is de RS net zo’n klassieker als de Z1?

Er is maar een Z1, maar dit is wel een prachtig eerbetoon aan die legendarische machine. Gelukkig – heel erg gelukkig – heeft Kawasaki zich niet alleen op uiterlijk vertoon geconcentreerd, maar ook op de rijeigenschappen. Het levert een heerlijke combinatie op.

Foto's: Jacco van de Kuilen

 

Motorbase

6551.jpg
Kawasaki Z900RS
Cilinderinhoud 948 cc
Vermogen 111 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen