Vijf vragen over de Ducati Scrambler Café Racer

Door Daniel in Motornieuws, dinsdag 11 Apr 2017 11:04
Met de antwoorden van Jarno van Osch. Vijf vragen over de Ducati Scrambler Café Racer

Ducati breidde dit modeljaar de toch al behoorlijke grote Scrambler-familie uit met de Desert Sled en de Café Racer. De eerste reden we al, de laatste onderwierpen we afgelopen weekend aan een eerste test. En waar kan dat beter dan in en om het Italiaanse Bologna? Een eerste indruk van de Café Racer in vijf vragen, met de antwoorden van Jarno van Osch.

Wat verwachtte je van deze motor?

De gehele Scrambler-familie van Ducati staat erom bekend dat het easy going-fietsen zijn, dus dat moest vast ook voor de Café Racer gelden. Het is opstappen en wegwezen. En na onze testrit blijkt dat ook voor dit model te gelden. Echter, je bent wel wat langer bezig om te wennen aan de Café Racer. Dat komt vooral door zijn scherpe stuurkarakter, te danken aan een steile balhoofdhoek. 

Dit is Ducati’s interpretatie van de Café Racer, is dat een beetje gelukt?

De looks zijn natuurlijk fantastisch, dus dat zit wel goed. Op deze manier probeert Ducati mee te liften op de zelfbouw-scene die momenteel zeer levendig is. Ik denk dat dit soort motoren vooral jongere motorrijders trekt die op zoek zijn naar een fiets die hen enigszins doet onderscheiden.

Over het uiterlijk gesproken: Mooi zijn die spiegels wel, functioneel ook?

Het valt niet tegen, wat betreft trillingen. Ze zijn wel wat lastig te verstellen, maar gelukkig hoef je dat in principe slechts één keertje goed te zetten. Door de ronde vorm heb je geen enorm spiegeloppervlakte, maar het is voldoende om te weten wat er achter je gebeurt.Je bent zelf ook niet echt groot en het hoort een beetje bij een café racer, maar is hij niet een beetje té compact voor ons lange Europeanen?

Twee voeten plat aan de grond, dat gebeurt me inderdaad niet vaak. Het zal kleinere rijders een veilig gevoel geven dat ze deze motor echt de baas zijn. Overigens heb ik niemand echt horen klagen over de compacte afmetingen. Wil overigens niet zeggen dat je na een dag sturen helemaal fris en fruitig van de motor afstapt. De Café Racer is niet direct de motor waar je dagenlang op rond gaat knallen.

Waarin verschilt hij het meest van de andere Scramblers?

De zithouding en de geometrie zorgt ervoor dat hij een stuk sportiever stuurt dan zijn broers en neven. De vering is daarbij ook aangepast, om daarbij aan te sluiten. En overduidelijk, hij heeft een totaal ander uiterlijk.

 

Motorbase

2017 Ducati Scrambler Cafe Racer
Ducati Scrambler Café Racer
Cilinderinhoud 803 cc
Vermogen 75 pk
bouwjaar 2017

Gerelateerde artikelen