Vijf vragen over de Ducati Monster 797

Door Daniel in Introductie, woensdag 22 Mrt 2017 11:03
Nederland mocht met de eerste groep proeven van de nieuwe Desmodue Monster. Monster 797 2017

Terwijl Nick wacht op zijn terugvlucht van Nice naar Amsterdam, gaven we hem vlug een belletje en leggen wat vragen voor over de Ducati Monster 797, die hij gister reed. Een kleine greep uit de zin en onzin.

Soms hoor je wel eens dat een Ducati Monster een vrouwenmotor is. Wat vind jij?

Enerzijds, onzin. Het is echt een allemansvriend, zeker met het 803cc Desmodueblokje. Grandioos in al zijn eenvoud. Hangt prima aan het gas en heeft pit zat om zowel fijn op te toeren, als ook het rijwielgedeelte om serieus te mee te sturen. Welk geslacht de gashendel beroert, maakt geen fluit uit. Deze 797 slikt het allemaal. Anderzijds? Ja, ook menig vrouwelijk motorrijder wordt hier gewoon hartstikke vrolijk van.

We verwachtten een instapmodel, is dat terecht?

Ja, en nee. Qua prijs - het pijnpuntje wel - echt niet. Over de tien ruggen voor een 'instapper' is grof geld. Maar die aanhalingstekens staan er niet voor niks, want het is dan ook meer een instap-Ducati. Ja, hij is prijzig, maar de afwerking is de noemer instapmodel al te na. Qua rijbeleving kan het wel voldoen aan die omschrijving overigens, want de motor is laagdrempelig en alles behalve intimiderend.

Ducati grijpt met de 797 terug naar het luchtgekoelde 2-klepsblok, zoals de Monster ooit begon. Hoe pakt dit uit?

In pure eenvoud. En dat klinkt als een rotopmerking, maar dient zo niet opgevat te worden. De pret van motorrijden is ook een eenvoudig iets, maar dat hebben wij motorrijders ook hoog in het vaandel. Die simpele en ongezouten beleving van het tweekleps Desmo-blok maakt het des te leuker. O, en het ontbreken van koelsystemen ten faveure van coole koelribben komt de looks zeker ook ten goede.

Ondanks het predicaat van instapmodel, gericht op jonge en onervaren rijders moet de machine toch nog €10.390 gaan kosten. Is dat niet een wel heel erg flinke bom duiten, zeker als je bedenkt dat dit iemands eerste motor zou moeten zijn?

Ja, je komt er toch op terug, hѐ? Het is veel, heel veel zelfs. Alleen tel alles bij elkaar op en het begint te klinken. Misschien moet je ook eerder eraan denken dat dit iemands eerste Ducati kan zijn, waarna deze doorstroomt naar, zeg, een Multistrada, een Hypermotard, SuperSport of zelfs een Panigale. Die 797 kan in de tweedehandsmarkt vervolgens alsnog prima iemands eerste motor worden.

Wat zie jij als de concurrenten van de Ducati Monster 797? En hoe is deze vergeleken daarmee?

Moeilijk, moeilijk. Qua beleving en vermogen denk ik vooral meteen aan de MT07; ook lichtvoetig vertier met 75 pk op tap. Alleen bedient dat toch een ander soort klant, denk ik. Desondanks is de Ducati ondanks alles wellicht de volwassener motor van de twee, qua zit, qua houding, qua overkomen. Die MT gooi en smijt je met net zo veel gemak, maar de 797 voelt aan als meer motor. Is dan ook wel een stukje zwaarder, maar eenmaal met de wielen rollende voel je dat verschil amper.

Door de bank genomen is de 797 Monster simpelweg de meest authentieke Monster die je nu krijgen kunt en de goedkoopste ook. Dat het niet per se een koopje is an sich, maar toch echt wel zijn eigen overredingskracht heeft, dat staat buiten kijf.

In de volgende MOTOR Magazine en MOTO73 ga ik er wat dieper op in. Er moet een vlucht gehaald worden en geloof me, dat valt niet altijd mee!

Gerelateerde artikelen