donderdag 28 maart 2024
4.5 van 5

Vijf vragen: Moto Guzzi V85TT

Waar rijd je de V85TT?
‘Italie natuurlijk, op Sardinie om precies te zijn. Mooi testterrein om verschillende redenen. Het asfalt is er op sommige plaatsen zo slecht dat je blij bent met een allroad met zijn lange veerwegen. Al geven de 170 mm veerweg voor en achter al aan dat we hier niet te maken hebben met een hardcore terreinfiets. De Moto Guzzi mag zich bewijzen als mooie jongen voor op het kronkelige asfalt.’

Rijdt de V85TT zo goed als hij eruit ziet?
‘Logische vraag, ken jij iemand die een kwaad woord over deze motorfiets heeft gezegd? Ik moet de eerste nog ontmoeten. Werkelijk iedereen vindt hem mooi. Moto Guzzi noemt de motor zelf een Classic Enduro. Het is vooral een verzonnen hokje om niet ten onrechte met alles en nog wat vergeleken te worden. Vergelijk deze motor dus niet met een KTM Adventure of BMW F850GS, het is een uniek ding.’

Wat maakt hem zo uniek?
‘Natuurlijk dat kenmerkende luchtgekoelde blok met een geheel eigen – vooral soepel – karakter. Een cardan zie je ook bij geen enkele concurrent en de benzinetank kan maar liefst 23 liter herbergen. Ondanks een sportief tempo tijdens de testrit bedroeg het gemiddelde verbruik 1:22.4. Dat levert nog eens een serieuze actieradius op.’

Is het nog een echte Moto Guzzi?
‘Ja en nee. Bij het starten schudt het blok zoals alleen Guzzi dat kan. Euro4 castreert het motorgeluid, maar het blijft overduidelijk een V-twin. Wie echter op basis van het verleden een wat knoestige rudimentaire motorfiets voor echte mannen verwacht heeft het bij het verkeerde eind. De koppeling heeft aan een vinger genoeg, de gasreactie is zijdezacht en het rijwielgedeelte is al net zo’n snoepje als het uiterlijk. Moto Guzzi geeft de V85TT een allroad-uiterlijk mee, maar het is slim genoeg om vering en remmen op weggebruik af te stemmen. Dat maakt het rijden niet tot comfortabele maar tegelijk deinerige ervaring, maar dit rijwielgedeelte is strakker en sportiever dan de meeste allroads. Het stuurgemak en het gevoel is van grote klasse.’

Heb je niets te klagen dan?
‘Eerlijk gezegd moet je zout op slakken gaan leggen om nadelen te vinden. De schetsplaten van de duo zitten soms tegen je eigen voeten en een enkele knop op het stuur is verkeerd geplaatst. Mogelijk is niet iedereen gecharmeerd van de vermogensafgifte. Het blok is met 80 pk al geen krachtpatser, maar het geeft zijn vermogen ook nog eens aalglad af. Mogelijk missen sommige motorrijders een snelheidssensatie. Anderen zullen juist weer lyrisch zijn over het blok. Na een korte gewenning vond ik het ook een steeds fijnere krachtbron. Deze motorfiets is in ieder geval zijn geld waard. Probeer ergens anders maar zo’n snoepje te vinden. De eerste testkilometers hebben duidelijk gemaakt dat het niet alleen show is, maar ook een serieus fijne en goede fiets.’

Lees alles over de Moto Guzzi V85TT in Moto73 nummer 7. Die ligt 15 maart in de winkel.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (1)

14/09/2023

Groeit naar je toe. Of andersom?

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Eindeloos apparaat. Na 10.000 km ben je helemaal om. Wat een heerlijk soepel blok en super stuurgedrag. Als ze in Italië ook nog cornering ABS hadden toegevoegd was dit de aankoop van de eeuw geweest. Waarom een dikke 1200 kopen als je zoveel comfort en plezier kunt beleven met deze machine. 2-up is ook prima te doen. Dan komt ie natuurlijk wel ietsje langzamer op gang. Persoonlijk ben ik wel even bezig geweest om de ingewikkelde luchtstroom achter het grotere touringscherm te corrigeren. Daar mag de eerste fabrikant met eigen windtunnel nog even over nadenken. Maar daarna is het niets anders dan gewoon heerlijk van je vrijheid genieten. Thumbs up Guzzi!

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Eindeloos apparaat. Na 10.000 km ben je helemaal om. Wat een heerlijk soepel blok en super stuurgedrag. Als ze in Italië ook nog cornering ABS hadden toegevoegd was dit de aankoop van de eeuw geweest. Waarom een dikke 1200 kopen als je zoveel comfort en plezier kunt beleven met deze machine. 2-up is ook prima te doen. Dan komt ie natuurlijk wel ietsje langzamer op gang. Persoonlijk ben ik wel even bezig geweest om de ingewikkelde luchtstroom achter het grotere touringscherm te corrigeren. Daar mag de eerste fabrikant met eigen windtunnel nog even over nadenken. Maar daarna is het niets anders dan gewoon heerlijk van je vrijheid genieten. Thumbs up Guzzi!Vijf vragen: Moto Guzzi V85TT